اپليکيشن احصاء

نمایش نتایج: از شماره 1 تا 9 , از مجموع 9
  1. #1


    رشته تحصیلی
    ...
    آدرس وبلاگ
    اينجا کلیک کنید!
    نوشته ها
    14,824
    تشکر ها
    7,411
    تشکر شده 12,128 بار در 5,351 ارسال.

    جامعه شناسی در ورزش

    جامعه شناسي در دهه هاي اخير به سوي انواع نهادها و مفاهيم گشوده شده است. از جمله

    جامعه شناسي ورزش كه در سه دهه اخير به عنوان يك رشته دانشگاهي مورد بحث و بررسي

    قرار گرفته و در ايران نيز تلاش هايي براي تأسيس آن به نتيجه رسيده است. براي شناخت بهتر

    اين رشته این تاپیک شروع کار خود را اعلام میدارد.امیدوارم اطلاعات لازم را از محتویات این تاپیک

    کسب نمایید.www.iran-stu.com

    هر چند روز یکبار مطالب آپ میشود.www.iran-stu.com



    ای خداوند،ای خداوند مستضعفان! اینک هنگام در رسیده است ...
    ای مظهر غیرت! ای خداوند،تو که همه ی فرشتگانت را در پای آدم به سجده افکندی !اینک نمی بینی که بنی آدم را در پای دیوان به خاک سجود افکنده اند؟
    ما را از بند عبودیت بت های این قرن که خود تراشیده ایم به بندگیِ آزادیبخشِ عبودیتِ خویش آزادی ببخش .
    ما شایستگی شناخت تو را از دست داده ایم.اما عشق تو را علی رغم روزگار در عمق وجدان خویش همچنان مشتعل نگاه داشته ایم .www.iran-stu.com




  2. اين پست فقط براي مهمان نمايش داده مي شود!
     

  3. #2


    رشته تحصیلی
    ...
    آدرس وبلاگ
    اينجا کلیک کنید!
    نوشته ها
    14,824
    تشکر ها
    7,411
    تشکر شده 12,128 بار در 5,351 ارسال.

    جامعه شناسي ورزش چيست و چه مي كند؟

    ورزش يك پديده اجتماعي يا نهاد اجتماعي است. مثل نهاد آموزش وپرورش، نهاد سياست، نهاد و... به طور طبيعي از سطح خرد تا سطوح كلان داراي شكل، ساختار و ماهيت ويژه خود است. از آنجا كه روابط انساني در آن حاكم است نبايد فقط به بعد فيزيكي آن اهميت داد، بلكه بعد اجتماعي آن نيز بسيار مهم است. مثلاً اين كه در مسابقات كشتي - در سطح بين المللي- دو كشتي گير با هم دست مي دهند نشانه احترام گذاشتن به رقيب است. شما در همين صحنه مي توانيد برنامه هاي آموزشي، تربيتي، تكنولوژيكي و توان مديريتي دو كشور را كه در رفتار ورزشكاران آنها متجلي مي شود، ببينيد.

    جامعه شناسي نيز پديده هاي اجتماعي را بررسي مي كند و روابط انساني را مي سنجد. جامعه شناسي ورزش فرايندهاي اجتماعي بيروني ورزش را بررسي مي كند. همانگونه كه فرآيندهاي دروني، خصوصيات ذهني افراد و ... را روانشناسي ورزش بررسي مي نمايد.

    همان طور كه گفتم جامعه شناسي ورزش به فرايندهاي اجتماعي مسأله توجه مي كند. مثلاً نشان مي دهد چگونه ورزش جزو نيازهاي اوليه يا ثانويه جامعه است. مي توان از طريق آموزش، برنامه هاي زندگي و مهارتي افراد را تغيير داد و ورزش را جزو اركاني قرار داد كه نقش مهمي را در پركردن اوقات فراغت بازي مي كند و از همين راه با انواع آسيب هاي اجتماعي مقابله مي نمود و اين بر سلامت جامعه كمك زيادي مي كند. زيرا مثلاً با اشاعه ورزش مي توان تا حدود زيادي با اعتياد مبارزه كرد. لذا دولت بايد ورزش را به صورت همگاني در آورد.

    بدين ترتيب يك نوع عدالت اجتماعي صورت مي گيرد. ورزش بخشي از زندگي اجتماعي فرد است، به طوري كه مربي مي تواند كارخانه انسان ساز باشد.

    مگر نه اين كه هنوز شاهد پرخاشگري ها و كينه توزي در داخل استاديوم ها هستيم. براي فرهنگسازي و از ميان رفتن اين گونه رفتارها بايد از سنين كودكي، در خانواده و در مراحل مختلف تكوين شخصيت فرد، به او آموزش داده شود.

    كاركرد مهم ديگري كه ورزش دارد اين است كه در اين زمانه كه رايانه، اينترنت و رسانه ها خانواده ها را از هم مي گسلد، ورزش مي تواند انسجام اجتماعي را به وجود آورد. ورزش خرده فرهنگ را وارد بطن جامعه مي كند، وفاداري و احساسات ملي مردم را بر مي انگيزاند، حتي مي تواند در بخش هاي اجتماعي عاملي براي هويت يابي باشد. از نقطه نظر جامعه شناسي ورزش، ورزش مي تواند يك منشور همبستگي براي كشورهاي اسلامي باشد.

    جامعه شناسي ورزش مي خواهد از طريق ورزش شادي را در جامعه نهادينه كند. زيرا ورزش جاي مناسبي است براي تخليه هيجانات جوانان.



    ای خداوند،ای خداوند مستضعفان! اینک هنگام در رسیده است ...
    ای مظهر غیرت! ای خداوند،تو که همه ی فرشتگانت را در پای آدم به سجده افکندی !اینک نمی بینی که بنی آدم را در پای دیوان به خاک سجود افکنده اند؟
    ما را از بند عبودیت بت های این قرن که خود تراشیده ایم به بندگیِ آزادیبخشِ عبودیتِ خویش آزادی ببخش .
    ما شایستگی شناخت تو را از دست داده ایم.اما عشق تو را علی رغم روزگار در عمق وجدان خویش همچنان مشتعل نگاه داشته ایم .www.iran-stu.com




  4. #3


    رشته تحصیلی
    ...
    آدرس وبلاگ
    اينجا کلیک کنید!
    نوشته ها
    14,824
    تشکر ها
    7,411
    تشکر شده 12,128 بار در 5,351 ارسال.

    rz5

    آيا جامعه شناسي ورزش مي تواند با استفاده از نظريات جامعه شناسان معاصر و مهم جهان مثلاً رفتار فدراسيون ها را تغيير دهد؟

    جامعه شناسي مثل سياست نيست. جامعه شناسي راهكار نشان داده و دراختيار دست اندركاران قرار مي دهد. جامعه شناس با مردم زندگي مي كند و از طريق تحقيقات ميداني به عمق مطلب پي مي برد. به طور طبيعي جامعه شناسي هابرماس با جامعه شناسي ايراني متفاوت است، چرا كه هر كشور فرهنگ و تاريخ خودش را دارد. يك جامعه شناس ورزش در ايران سؤال مي كند چرا تا اين حد خشونت و پرخاشگري در استاديوم هاي ما وجود دارد؟ چرا شادي در ايران سازماندهي نشده يا چگونه مي توان نقش رسانه هاي تصويري و نوشتاري را در جامعه بررسي كرد و آنگاه باتحقيق به نظرات و پيشنهاد هايي مي رسد كه در اختيار عوامل اجرايي قرار دهد تا آنها بتوانند از اين ايده ها استفاده كنند.

    سابقه جهاني اين رشته چيست و هم اكنون مهم ترين مؤسسات بين المللي كه در اين باره تحقيق مي كنند كدامند؟

    از سال ۱۹۶۰ كه نياز به اين رشته احساس شد، جامعه شناسي ورزش وارد مرحله جديدي گشت و در كشورهاي توسعه يافته در زير مجموعه حوزه جامعه شناسي قرار گرفت. هم اكنون افرادي در مقطع كارشناسي ارشد و دكترا مشغول به تحصيل آن مي شوند. در ايران نيزدر مقطع فوق ليسانس و دكتراي رشته تربيت بدني نيز دو واحد به آن تخصيص داده شد. پيشگامان اصلي و اوليه براي تأسيس اين رشته، انگلستان، آمريكا و آلمان بودند كه نهادها و اتحاديه هاي اصلي آن هم در همين كشورهاست. هم اكنون انجمن بين المللي جامعه شناسي در آمريكاي شمالي و انجمن كل جامعه شناسي ورزشهاي دنيا در انگلستان از فعال ترين نهادهاي تحقيق در باب جامعه شناسي ورزش محسوب مي شوند.



    ای خداوند،ای خداوند مستضعفان! اینک هنگام در رسیده است ...
    ای مظهر غیرت! ای خداوند،تو که همه ی فرشتگانت را در پای آدم به سجده افکندی !اینک نمی بینی که بنی آدم را در پای دیوان به خاک سجود افکنده اند؟
    ما را از بند عبودیت بت های این قرن که خود تراشیده ایم به بندگیِ آزادیبخشِ عبودیتِ خویش آزادی ببخش .
    ما شایستگی شناخت تو را از دست داده ایم.اما عشق تو را علی رغم روزگار در عمق وجدان خویش همچنان مشتعل نگاه داشته ایم .www.iran-stu.com




  5. #4


    رشته تحصیلی
    ...
    آدرس وبلاگ
    اينجا کلیک کنید!
    نوشته ها
    14,824
    تشکر ها
    7,411
    تشکر شده 12,128 بار در 5,351 ارسال.

    005 جايگاه اين رشته در ايران چگونه است؟

    اين رشته در ايران بسيار نوپاست. در قسمت ورزش خلأيي وجود دارد كه براي پركردن اين خلأ رشته جامعه شناسي ورزش را مطرح كرديم و گروه تخصصي جامعه شناسي ورزش را راه اندازي كرديم كه در دل انجمن جامعه شناسي در محل دانشگاه تهران فعاليت مي كنند.

    بررسي عوامل مؤثر در توفيق و رشد استعدادهاي ورزشي از بعد جامعه شناسي در دستور كار این رشته است. علاوه بر آن در حال حاضر دو كتاب در همين زمينه زير چاپ است. يكي جامعه شناسي ورزش كه ترجمه است و ديگري به نام «عوامل مؤثر و توفيق و رشد استعدادهاي ورزشي». مسأله مورد بررسي من اين بود كه آيا استعداد هاي ورزشي نهادينه بوده اند يا به صورت كاملاً تصادفي كشف شده اند.

    كدام يك از جامعه شناسان بزرگ جهان پيش از به راه افتادن اين رشته درباره مسائل

    مربوط بحث كرده اند؟


    همان طور كه مي دانيد «بورديو» نقش طبقات بر روي استعدادها را مورد بررسي قرار مي دهد و به سرمايه هاي اقتصادي، فرهنگي و اجتماعي افراد اشاره مي كند. او معتقد است طبقات محروم بدنشان را دراختيار جامعه و ورزش قرار مي دهند. سرمايه اقتصادي شان در سطحي پايين است و سرمايه هاي فرهنگي و اجتماعي آنها حداكثر درحد حمايت مردم خلاصه مي شود.

    درسوي ديگرافراد طبقه ثروتمند فكرشان را دراختيار ورزش مي گذارند و از ورزش استفاده هاي ابزاري مي كنند. آن را جايگاهي براي برقراري ارتباط با افراد رده هاي بالامي دانند.

    كاركردگرايان متأخر معتقدند ورزش خوب است و مي توان از آن بهره برداري هاي سياسي كرد. چون ورزش كاركرد مثبت دارد، به تعادل و وفاق جامعه كمك مي كند و با تخليه انرژي ها، فشار وارده از مشكلات را كاهش مي دهد. آنها سعي مي كنند در رسانه ها ورزش را بزرگ نمايي كنند.

    از طرفي نئوماركسيستها معتقدند ورزش از خود بيگانگي مي آورد. در ورزش مافياي اقتصادي حاكم است، در صورتي كه بايد محل ايثار و جوانمردي باشد. آنها متأسف اند كه در ورزش حرفه اي فقط به فكر پيروزي هستند.

    ايشان تأكيد دارند كه بايد عدالت اجتماعي به مرحله اجرا برسد و ورزش همگاني شود تا همه افراد از هر طبقه بتوانند از آن استفاده كنند. از آن طرف كاركردگرايان معتقدند هركس بايد به اندازه وسع اش از ورزش استفاده كند. يكي پياده روي كند و ديگري به پيست اسكي برود.

    مي دانيم كه در دنياي سرمايه داري از ورزشكار استفاده هاي ابزاري مي شود، مارك هاي مختلف اجناس شان را با انسان ها تبليغ مي كنند كه اين از نظر ما وضع مطلوبي نيست.
    اين خلاصه اي از مباحث مطروحه در جامعه شناسي ورزش بود.



    ای خداوند،ای خداوند مستضعفان! اینک هنگام در رسیده است ...
    ای مظهر غیرت! ای خداوند،تو که همه ی فرشتگانت را در پای آدم به سجده افکندی !اینک نمی بینی که بنی آدم را در پای دیوان به خاک سجود افکنده اند؟
    ما را از بند عبودیت بت های این قرن که خود تراشیده ایم به بندگیِ آزادیبخشِ عبودیتِ خویش آزادی ببخش .
    ما شایستگی شناخت تو را از دست داده ایم.اما عشق تو را علی رغم روزگار در عمق وجدان خویش همچنان مشتعل نگاه داشته ایم .www.iran-stu.com




  6. #5


    رشته تحصیلی
    ...
    آدرس وبلاگ
    اينجا کلیک کنید!
    نوشته ها
    14,824
    تشکر ها
    7,411
    تشکر شده 12,128 بار در 5,351 ارسال.

    یك جامعه شناس ورزش، چه انتقادي به فضاي ورزشي کشورمان میتواند داشته باشد؟

    يكي از مشكلات ما تلويزيون است. مردم ناخودآگاه ساعات زيادي را جلوي همين رسانه تصويري تلف مي كنند.

    نبايد بخشي از ورزش را بزرگ نمايي كنيم. آنها مي خواهند مردم را سرگرم كنند و ما به فكر آسيب هاي اجتماعي هستيم كه اين بزرگنمايي ها به وجود مي آورند. البته مخاطبان اين برنامه ها هم مهم هستند، كه چگونه و تا چه حد از رسانه ها استفاده مي كنند. اتفاقاً ما هم سعي مي كنيم از همين تريبون ها براي اطلاع رساني بيشتر استفاده كنيم كه در نوع خود پارادوكس جالبي است.

    مگر نه اينكه اگربخواهيم ورزش را به حوزه خصوصي ببريم مجبوريم از رسانه ها، تبليغات و خيلي چيزهاي ديگر كه موردانتقاد شماست استفاده كنيم؟

    همين حالاهم ورزش درحوزه خصوصي نيست.

    ولي اين دليل نمي شود كه به همين صورت دولتي باقي بماند.

    خب اهرم ها و سياست هايش را بايد خود سازمان و دولت طراحي كند. هرچند، قاعدتاً ورزش بيشتر بايد دراختيار بخش خصوصي باشد؛ تا ظرفيت هاي دروني و بروني اش را گسترش دهد. اما نهايتاً اين يك تكليف دولتي است كه به مردم بگويد چه انتظاراتي از ورزش داشته باشند.

    در ايتاليا بيش از صد زمين چمن استاندارد شده مي بينيد كه دراختيار عموم است و همه

    مي توانند در آن ورزش كنند.

    آيا از نقطه نظر جامعه شناسي ورزش، رشته هاي انفرادي در ايران موفق ترند؟


    بله. با يك مقايسه ساده ميان رشته هاي ورزشي جمعي و فردي مي توان به اين مشكل پي برد. شايد يكي از دلايل آن برمي گردد به مسأله تاريخي و ذائقه خاص ايراني. به نظر بنده آن انسجام اجتماعي كه بحث اش رفت در فرهنگ ما نهادينه نشده است.

    برنامه هاي آموزشي، تكنولوژيكي و مديريتي بايد جمع شوند و از همان سنين كودكي استعدادهاي فيزيكي و اجتماعي و ظرفيت هاي دروني و بروني فرد را بيابند و به او كمك كنند تا آنها را ارتقا بخشد تا در نتيجه با افراد جامعه تعامل بهتري برقرار كند.

    چه ورزش هايي در ايران شانس بيشتري براي رشد دارند؟

    اين كه هر رشته ورزشي در يك كشور شكوفا شود، بستگي به حمايت هاي اجتماعي و اقتصادي دولت و مردم از آن رشته بخصوص دارد. اما در ايران رشته هايي كه به امكانات زياد احتياج ندارد و مثلاً مي شود در يك اتاق خالي هم انجام اش داد مثل كاراته و تكواندو و كلاً ورزش هاي رزمي شانس بيشتري دارند. البته اين شكوفايي به چيزهاي ديگر هم بستگي دارد. مثلاً بعضي ها از لحاظ عضلاني قوي ترند و براي ورزش هاي قدرتي مناسب اند.

    رشته پرتاب چكش و وزنه برداري در لرستان و آذربايجان موفق خواهدبود. يا در كرمان رشته هاي استقامتي مثل تكواندو رشد مي كنند. بعضي ها هم از لحاظ نژادي و فرهنگي به بعضي از رشته هاي ورزشي نزديكند؛ مانند كشتي در مازندران و يا از نظر جغرافيايي بعضي جاها براي بعضي رشته هاي ورزشي مناسب هستند مثل قايق راني درانزلي. ديگر لزومي ندارد در جاهاي ديگر براي اين رشته ها سرمايه گذاري شود.

    اما در رشته هايي مثل واليبال، بسكتبال، تير و كمان، سواركاري و شنا كه امكاناتش فراهم نيست، رشد چنداني اتفاق نمي افتد. همان طور كه گفتم رشته هاي رزمي درايران جواب مي دهد. البته ايران پر از استعداد انساني و جغرافيايي است و دولت مي تواند خودش را مكلف بداند و امكان ظهور و بروز رشته هاي مختلف را به وجود آورد.



    ای خداوند،ای خداوند مستضعفان! اینک هنگام در رسیده است ...
    ای مظهر غیرت! ای خداوند،تو که همه ی فرشتگانت را در پای آدم به سجده افکندی !اینک نمی بینی که بنی آدم را در پای دیوان به خاک سجود افکنده اند؟
    ما را از بند عبودیت بت های این قرن که خود تراشیده ایم به بندگیِ آزادیبخشِ عبودیتِ خویش آزادی ببخش .
    ما شایستگی شناخت تو را از دست داده ایم.اما عشق تو را علی رغم روزگار در عمق وجدان خویش همچنان مشتعل نگاه داشته ایم .www.iran-stu.com




  7. #6


    رشته تحصیلی
    ...
    آدرس وبلاگ
    اينجا کلیک کنید!
    نوشته ها
    14,824
    تشکر ها
    7,411
    تشکر شده 12,128 بار در 5,351 ارسال.

    عامل‌هاي جامعه‏ شناسانه‏ي خشونت و پرخاشگري تماشاگران

    در بين فعاليّت‏هاي گوناگون ورزشي كه در سراسر دنيا انجام مي‏شوند، بي‏ترديد ورزش فوتبال پُرطرفدارترين، پُرمشاركت‏ترين و پُربيننده‏ترين فعاليت و رشته‏ي ورزشي است. گسترش روزافزون ورزش سبب شده است كه مرزهاي جغرافيايي، نژادي، قومي، سياسي و عقيدتي را در نوردد.

    تحليل‌گران اجتماعي و فرهنگي در دهه‏هاي اخير به پژوهش درباره‏ي انواع آداب، مناسك، ارزش‏ها و الگوهاي اجتماعي رايج در ورزش فوتبال مبادرت ورزيده‌اند. از جمله مسائل مهمي كه به ويژه در دو دهه‏ي اخير مورد توجه انديشمندان اجتماعي و جامعه شناسان قرار گرفته، بررسي و تبيين رويدادها و حوادث خشونت بار مربوط به فوتبال است.

    ”خشونت ورزشي“ چيست و چه عامل‌هايي در بروز آن مؤثر هستند.

    بسياري از ‌انديشمندان با استفاده از چارچوب‏هاي نظري متفاوت براي ‌پاسخ دادن به اين پُرسش تلاش‌كرده‏اند. مقاله‏ي پژوهشي حاضر به واكاوي نمونه‏اي از فراگردهاي اجتماعي حايز اهميّت در ورزش فوتبال، يعني خشونت و پرخاشگري تاكيد دارد. در اين پژوهش، رفتارهاي پرخاشجويانه و بعضاً خشونت‏آميز تماشاگران مسابقات فوتبال جام قهرماني باشگاه‏هاي ايران در شهر تهران، سال 1379-1380، مورد مطالعه‏ي جامعه‏ شناسانه قرار گرفته‏ اند.
    .
    هدف اين مطالعه سبب‏ شناسي خشونت و پرخاشگري تماشاگران ورزش فوتبال در ورزشگاه‏هاست تا با تحليل كاركرد اجزاي‌ تشكيل دهنده‏ي ساختار رفتار تماشاگران طرفدار فوتبال، مشخص شود اختلال در كدام يك از آنها سبب بروز ”سوءكاركرد“ مي‏گردد.

    نتيجه‏ي پژوهش حاضر در مورد 404 نمونه‏ي تصادفي تماشاگران و طرفداران پرسپوليس و استقلال است كه ‌ضمن اذعان به بحراني نبودن رفتار طرفداران فوتبال در شهر تهران نشان مي‏دهد، متغيّرهاي اهميّت و حساسيت نتيجه‏ي بازي از نظر كسب امتياز و تعيين جايگاه تيم‏هاي مورد علاقه در رده‏ بندي مسابقات قهرماني،حركات خشونت‏آميز و پرخاشجويانه بازيكنان در هنگام بازي و كيفيت داوري‌، عمدتاً بر بروز پرخاشگري كلامي طرفداران فوتبال تأثير مي‏گذارند.

    متغيّرهاي سن، ميزان كنترل و نظارت خانواده، پايگاه اقتصادي و اجتماعي تأثير منفي برگرايش طرفداران تيم‏هاي فوتبال مورد مطالعه به انجام رفتارهاي پرخاشجويانه و خشونت‏آميز دارند.

    متغيّرهاي سابقه‏ ي دعوا و نزاع، سابقه‏ ي تنش و ناكامي در فعاليّت‏هاي تحصيلي و آموزشي، مصرف سيگار، سابقه‏ ي تنش در محيط خانواده، سابقه‏ ي رفتار مجرمانه، داشتن دوستان و همالان داراي سابقه‏ ي جنايي، ارتباط با خويشاوندان داراي سابقه‏ ي جنايي، عزيمت جمعي و گروهي به ورزشگاه‌ و ناسازگاري انتظارات ورزشي و راه‏هاي تحقق آنها، داراي تأثير مستقيمي برگرايش به ارتكاب رفتارهاي پرخاشجويانه و خشونت‏آميز ورزشي طرفداران تيم‏هاي پرسپوليس و استقلال دارند.



    ای خداوند،ای خداوند مستضعفان! اینک هنگام در رسیده است ...
    ای مظهر غیرت! ای خداوند،تو که همه ی فرشتگانت را در پای آدم به سجده افکندی !اینک نمی بینی که بنی آدم را در پای دیوان به خاک سجود افکنده اند؟
    ما را از بند عبودیت بت های این قرن که خود تراشیده ایم به بندگیِ آزادیبخشِ عبودیتِ خویش آزادی ببخش .
    ما شایستگی شناخت تو را از دست داده ایم.اما عشق تو را علی رغم روزگار در عمق وجدان خویش همچنان مشتعل نگاه داشته ایم .www.iran-stu.com




  8. #7


    رشته تحصیلی
    ...
    آدرس وبلاگ
    اينجا کلیک کنید!
    نوشته ها
    14,824
    تشکر ها
    7,411
    تشکر شده 12,128 بار در 5,351 ارسال.

    001 اوباشگري

    ورزش و فعاليّت‏هاي مربوط به آن، زمان و انرژي فراواني از افراد هر جامعه را به خود اختصاص داده و جايگاه مهمي در فرهنگ جوامع پيدا كرده است. رقابت‏هاي ورزشي، ورزشكاران و تماشاگران را در وضعيت‏هايي قرار مي‏دهند كه ممكن است‌ قواعد، هنجارها و تقسيم كار رايج به آساني نقض و به رويارويي‏ هاي پرخاشجويانه و خشونت‏ آميز منجر شود. بين فعاليّت‏هاي ورزشي گوناگون، در ورزش فوتبال بيش از ساير رشته‏هاي ورزشي‌ رفتارهاي خشن و پرخاش جويانه، به ويژه بين طرفداران و هواداران تيم‏هاي فوتبال مشاهده‌ مي‏شود. آشكارترين نمونه‏ ي رفتار خشونت‏ آميز بين ‌طرفداران فوتبال، پديده‏ي موسوم به”اوباشگري" است كه امروزه به شكل نسبتاً سازمان يافته‏اي در كشورهاي صاحب‌نام فوتبال به ويژه در اروپا رواج دارد.

    در انگلستان، هوليگانها (اوباش) با عقايد و افكار تعصب‏ آميز، به‏ وجود آورنده‏ ي وقايع فاجعه‏ آميز بسياري در ورزشگاه‏ها بوده‏ اند. در ايتاليا، علاقه‏ ي ديوانه‌وار و بيمارگونه‏ ي برخي از طرفداران تيم‏هاي فوتبال و نيز رفتارهاي پرخاش جويانه و ويرانگرانه‏ ي آنان در عرصه‏ ي مسابقات فوتبال سبب شده است كه به آنان لقب ”تيفوسي‏ها“ داده شود (فتحي، 1363: 57).

    به نظر برخي از پژوهشگران، بين تمام فعاليّت‏هاي ورزشي تنها ورزش فوتبال است كه سبب رفتار اوباشگرانه به مفهوم عام آن مي‏شود (كشمور، 1998: 218 و كشمور، 2000: 19-178).

    اهميّت اين مقوله سبب شدكه از اواخر دهه‏ ي 1960 ميلادي، پژوهشگران و نظريه‏ پردازان علوم اجتماعي دلايلي را مطرح و تفسيرهاي متفاوتي در مورد رفتار اوباشگرانه ‌و خشونت تماشاگران مسابقات فوتبال ارائه دهند كه گستره‏ي آن، از دگرگوني‏هاي كلان اجتماعي تا عامل‌هاي خُرد را دربر مي‏گيرد. با گسترش تدريجي خرده‏ فرهنگ ‌طرفداري و تماشاگري در فوتبال، همچنين ‌انگاره‏ هاي پرخاشجويانه‏ ي رفتاري گاه به گاه آن، گرايش تحقيقات‌ مراكز علمي و پژوهشي از توجه محض به بحث‏هاي نظري به رفتار طرفداران فوتبال در اين كشورها معطوف گرديد.
    ویرایش توسط Rocky Marciano : 23-07-12 در ساعت 03:14 PM



    ای خداوند،ای خداوند مستضعفان! اینک هنگام در رسیده است ...
    ای مظهر غیرت! ای خداوند،تو که همه ی فرشتگانت را در پای آدم به سجده افکندی !اینک نمی بینی که بنی آدم را در پای دیوان به خاک سجود افکنده اند؟
    ما را از بند عبودیت بت های این قرن که خود تراشیده ایم به بندگیِ آزادیبخشِ عبودیتِ خویش آزادی ببخش .
    ما شایستگی شناخت تو را از دست داده ایم.اما عشق تو را علی رغم روزگار در عمق وجدان خویش همچنان مشتعل نگاه داشته ایم .www.iran-stu.com




  9. #8


    رشته تحصیلی
    ...
    آدرس وبلاگ
    اينجا کلیک کنید!
    نوشته ها
    14,824
    تشکر ها
    7,411
    تشکر شده 12,128 بار در 5,351 ارسال.

    003 تعريف خشونت و پرخاشگري

    تعريف‏هاي فراواني درباره خشونت و پرخاشگري ارائه شده است، برخي پرخاشگري را واكنشي غريزي به ناكامي و رقابت براي دستيابي به منابع مي‏دانند، كه عمدتاً از طريق برخورد بدني تجلي مي‌يابد (آرژيل2،1993 :220).

    ”اريش فروم“ همه‏ ي اعمالي را كه سبب آسيب رساندن به شخص، شيي يا جانور ديگر مي‏شود يا با چنين قصدي صورت گيرد پرخاشگري مي‏نامد (فروم، 1361: 12). ”اسميت“ و ”بوند“3

    پرخاشگري‌ را ‌هر نوع ‌رفتاري تعريف مي‌كنند كه ‌به ديگري آسيب وارد مي‌سازد (اسميت و بوند،1993 :68).

    ارونسون خشم و پرخاشگري را عملي مي‌داند كه هدفش اعمال صدمه، آسيب و رنج است (ارونسون، 1369: 163).

    در تعريفي ديگر از پرخاشگري چنين آمده است:” هر نوع رفتاري كه معطوف به آسيب رساندن يا اعمال صدمه به فرد ديگر است و عليرغم ميل وي صورت مي‏گيرد“ (بارون4، 1977: 12).

    براساس نظر بارون پرخاشگري كنشي است كه شامل هر دو شكلِ آسيب‏ رساني بدني و رواني است، جنبه تعمدي دارد، امري تصادفي به شمار نمي‏ آيد، تنها شامل افراد انساني مي‏گردد، و در آن آسيب‏ رساني به اشياء مورد نظر نيست.

    ”بركويتز“5 نيز با تعريف پرخاشگري به عنوان آسيب رساندن عمدي به ديگري، مي‏افزايد اين آسيب ممكن است رواني يا فيزيكي باشد. خشونت معمولاً براساس شدت آسيب از پرخاشگري متمايز مي‏شود و كنشي است كه عامل آن به عمد تلاش براي آسيب‏رساني فيزيكي به ديگري مي‏نمايد (بركويتز، 1986: 307).

    ”كاكلي“ در تعريفي نسبتاً جامع از پرخاشگري آن را چنين تعريف مي‏كند: ”پرخاشگري ناظر به رفتاري است كه با نيت تخريب اموال يا صدمه زدن به شخص ديگر انجام مي‏شود و متضمن بي توجهي محض به سلامت ديگران و احتمالاً خود است؛ پيامدهاي پرخاشگري ممكن است فيزيكي يا روان شناسانه باشد“(كاكلي، 1998: 180).

    وي آنگاه در تعريف خشونت و تمايز آن از پرخاشگري به كنش فيزيكي اشاره مي‏كند: ”خشونت، كنشي فيزيكي است كه با بي توجهي كامل به سلامت خود و ديگران، يا به منظور آسيب رساندن به شخص ديگر يا تخريب دارايي‏ها انجام مي‏شود“ (پيشين).

    بنابراين، مي‏توان خشونت و پرخاشگري را از نظر مفهومي به عنوان كنش و عملي در نظر گرفت كه از روي اراده و آگاهي، به منظور آسيب‏ رساني فيزيكي يا روحي– رواني به ديگري انجام مي‌پذيرد. افزون براين، در تعريف پرخاشگري و خشونت، به عامل بي‌توجهي به پيامدهاي عمل كه منجر به آسيب ديدگي ديگران يا خود مي‏شود نيز تاكيد مي‏شود. بنابراين، خشونت با رفتار، كنش و كاربرد نيروي فيزيكي آسيب‏ زا مشخص مي‏گردد. همچنين، خشونت را مي‌توان به مثابه‏ ي تجلي افراطي و شديد خشم و عصبانيت به شكل احساسي يا كلامي در نظر گرفت.



    ای خداوند،ای خداوند مستضعفان! اینک هنگام در رسیده است ...
    ای مظهر غیرت! ای خداوند،تو که همه ی فرشتگانت را در پای آدم به سجده افکندی !اینک نمی بینی که بنی آدم را در پای دیوان به خاک سجود افکنده اند؟
    ما را از بند عبودیت بت های این قرن که خود تراشیده ایم به بندگیِ آزادیبخشِ عبودیتِ خویش آزادی ببخش .
    ما شایستگی شناخت تو را از دست داده ایم.اما عشق تو را علی رغم روزگار در عمق وجدان خویش همچنان مشتعل نگاه داشته ایم .www.iran-stu.com




  10. #9


    رشته تحصیلی
    ...
    آدرس وبلاگ
    اينجا کلیک کنید!
    نوشته ها
    14,824
    تشکر ها
    7,411
    تشکر شده 12,128 بار در 5,351 ارسال.

    001 گونه شناسي خشونت و پرخاشگري

    رايج ‏ترين تمايز و تقسيم ‏بندي در مورد پرخاشگري، تقسيم بندي دوگانه‏ ي آن به دو نوع بازتابي و ابزاري است. پرخاشگري بازتابي يا خصمانه في‌نفسه با هدف ايراد آسيب فيزيكي يا رواني انجام مي‌شود (آلدرمن، 1975: 228 و ويجينز8 و ديگران، 1994: 372).

    به تعبير لئونارد، اين نوع پرخاشگري داراي مولفه‌اي اساساً احساسي بوده و هدف از آن آسيب‏ رساني است (لئونارد9، 1988: 165). بركويتز (1975)

    اين نوع پرخاشگري را ”پرخاشگري خشم‌آلودمي‏نامد كه در جريان آن فرد پرخاشگر به سبب تلقي ديگري/ديگران به عنوان تهديد يا محركي آسيب‏ رسان خشمگين و برآشفته مي‏گردد (بلانچارد11، 1985: 255).

    پرخاشگري ابزاري شامل ضرب و جرح و وارد ساختن درد و رنج به ديگري به عنوان ابزاري براي دستيابي به يك هدف است كه شكل محسوس آن مي‏تواند دستيابي به اهداف گوناگوني مانند پاداش مادي، پيروزي، افتخار يا تحسين باشد. اين نوع پرخاشگري متضمن خشونتي غير احساسي و معطوف به انجام وظيفه است (لئونارد، پيشين).

    ”پيترمارش“12و همكارانش در دانشگاه آكسفورد نيز به دو نوع پرخاشگري، يعني پرخاشگري واقعي و آييني13 قائل‏اند.

    اولي را اعمال خشونت جسماني عليه ديگران تعريف مي‏كنند و دومي را كِنايي يا نمادين مي‏نامند. پرخاشگري آييني محصول توافق در مورد مجموعه‌اي از قواعد است كه از گفته‌هاي شركت‏كنندگان در آن مي‏توان آنها را استنباط كرد. قواعد درباره زمان مناسب حمله، شكل و اهداف حمله، و ختم آن است (ويليامز و ديگران، 1379: 70-69).

    برخي محققين براساس شيوه‏ي تجلي پرخاشگري و خشونت آن را به دو نوع كلامي و فيزيكي14 تقسيم ‏بندي كرده‏ اند(راسل15، 1993).

    پرخاشگري كلامي در جريان تقابل و روياروئي دو فرد يا گروه و از طريق تهديد، جنجال، تمسخر و استهزاء و سخنان توهين‏ آميز بروز مي‏كند. دانينگ16 و همكارانش در دانشگاه لستر با اشاره به فرضي و خيالي بودن تقسيم‏ بندي‏هاي صورت گرفته در مورد انواع خشونت و پرخاشگري، حالت‏هاي مختلف آن را رفتار واقع بر طيفي مي‌دانند كه بازتاب آميزه‌اي از فكر و احساس است و هيچ شكلي از خشونت در آن هرگز به ‌صورت خالص يافت نمي‌شود. به بيان اين پژوهشگران ”خشونتِ ابزاري مي‏تواند هيجان انگيز هم باشد، يا خشونت عاطفي ممكن است طراحي يا تدارك شده باشد“ (ويليامز و ديگران، 1379: 155).



    ای خداوند،ای خداوند مستضعفان! اینک هنگام در رسیده است ...
    ای مظهر غیرت! ای خداوند،تو که همه ی فرشتگانت را در پای آدم به سجده افکندی !اینک نمی بینی که بنی آدم را در پای دیوان به خاک سجود افکنده اند؟
    ما را از بند عبودیت بت های این قرن که خود تراشیده ایم به بندگیِ آزادیبخشِ عبودیتِ خویش آزادی ببخش .
    ما شایستگی شناخت تو را از دست داده ایم.اما عشق تو را علی رغم روزگار در عمق وجدان خویش همچنان مشتعل نگاه داشته ایم .www.iran-stu.com




موضوعات مشابه

  1. پاسخ ها: 1
    آخرين نوشته: 16-09-12, 02:20 PM
  2. پاسخ ها: 2
    آخرين نوشته: 16-03-12, 02:15 PM
  3. پاسخ ها: 2
    آخرين نوشته: 08-03-12, 03:40 AM
  4. پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: 19-08-11, 08:33 PM

لیست کاربران دعوت شده به این موضوع

کلمات کلیدی این موضوع

علاقه مندی ها (Bookmarks)

علاقه مندی ها (Bookmarks)

www.iran-stu.com مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
Published By : vBstyle.iR