آموزش فارسی تعمیرات لپ تاپ

نمایش نتایج: از شماره 1 تا 9 , از مجموع 9
Like Tree8Likes
  • www.iran-stu.com 4 Post By ΜόĦǺММǺĐ
  • www.iran-stu.com 1 Post By مصطفی
  • www.iran-stu.com 1 Post By ΜόĦǺММǺĐ
  • www.iran-stu.com 1 Post By Avvah
  • www.iran-stu.com 1 Post By ΜόĦǺММǺĐ

موضوع: نمونه ای از آیات اقتصادی قرآن

  1. #1


    محل سکونت
    همدان - تهران
    رشته تحصیلی
    حسابداری
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی
    علایق
    مطالعه-اینترنت - طراحی با فتوشاپ-بازیگری و تئاتر
    شغل و حرفه
    حسابدار - خبرنگار
    آدرس وبلاگ
    اينجا کلیک کنید!
    نوشته ها
    8,033
    تشکر ها
    4,826
    تشکر شده 16,379 بار در 5,776 ارسال.

    rz1 نمونه ای از آیات اقتصادی قرآن

    كساني كه فكر مي‌كنند مسئل زندگي از يكديگر جداست و هر چيزي يك مرز و قلمروي خاصي دارد و هر گوشه‌اي و قسمتي از زندگي بشر به يك شي ءِ بخصوص تعلق دارد تعجب و يا احياناً انكار مي‌كنند كه كسي مسأله‌اي به نام مسائل اقتصادي در قرآن طرح كند زيرا به عقيده اينها هر يك از اسلام و اقتصاد يك مسأله جداگانه است، اسلام به عنوان يك دين براي خودش و اقتصاد به عنوان يك علم براي خودش اسلام قلمرويي دارد و اقتصاد قلمروي ديگر .
    1 ـ تعاون و همکاری ـ سورة مائده آیه 2 تعاونوا… تا آخر ایه
    2 ـ منابع طبیعی ـ سوره نحل آیه 10 ـ هوالذی … تا آیه 13 یذکرون
    3 ـ مسکن و خانه‌سازی ـ اعراف 74 ـ نحل 80 تا 82
    4 ـ کشاورزی ـ ، انعام 95 ـ انعام 141
    5 ـ کمیته امداد ـ ، توبه 60
    7 ـ معادن : رعد 3 و 4 ـ حجر 19 تا 23
    8 ـ قرض الحسنه: بقره 245 ـ مائده 12 ـ‌ حدید / 10 ـ 13 ـ مزمل/20 ـ تغابن/19 ـ حدید/18
    9 ـ بانکداری بدون ربا ـ آل عمران/120 ـ روم/39
    10 ـ خرید و فروش : انعام/153 ـ اعراف/85 ـ هود/84 ـ 86
    نظری به اقتصاد اسلامی:
    کسانی که فکر می‌کنند مسئل زندگی از یکدیگر جداست و هر چیزی یک مرز و قلمروی خاصی دارد و هر گوشه‌ای و قسمتی از زندگی بشر به یک شی ءِ بخصوص تعلق دارد تعجب و یا احیاناً انکار می‌کنند که کسی مسأله‌ای به نام مسائل اقتصادی در قرآن طرح کند زیرا به عقیده اینها هر یک از اسلام و اقتصاد یک مسأله جداگانه است، اسلام به عنوان یک دین برای خودش و اقتصاد به عنوان یک علم برای خودش اسلام قلمرویی دارد و اقتصاد قلمروی دیگر . اما نکته این است که مسائل زندگی را نباید مجرد فرض کرد. صلاح و فساد در هر یک از شؤن زندگی در سایر شئون مؤثر است . نظام ارزشی اسلام، خوشبختی دنیا و‌آخرت انسان را به طور همزمان مورد توجه قرار داده و دنیا را مزرعه آخرت معرفی نموده است . بر این مبنا به هر رفتار اقتصادی مفید که در حوزة ارزش‌های اسلامی مجاز باشد، انجام آن مطلوب و شایسته است .
    مدلها و الگوهای اقتصادی از آن جا که به شدت تابع شرایط زمانی و مکانی می باشد، قابل تجویز و ارائه به طور کلی از سوی مکتب اسلام نبوده است . اما قوانین ثابت و همیشگی حاکم بر آنها ، در منابع اسلامی بیان شده‌اند . این مقاله تحقیقی در جهت شناخت آموزه‌های اقتصادی قرآن می‌باشد.
    نظر قرآن راجع به ثروت : ما آنگاه که می‌خواهیم نظری به ایده‌های اقتصادی قرآن بیفکنیم اول باید ببینیم نظر قرآن دربارة ثروت و مال چیست؟ ممکن است کسی بپندارد که قرآن اساساً ثروت را مطرود و به عنوان یک امر پلید و دورانداختنی می‌شناسد اما چیزی که پلید و مطرود باشد دیگر مقررتی نمی‌تواند داشته باشد. که آن چیز را بدست نیاورید، دست به آن نزنید، استفاده نکنید. همچنانکه دربارة‌مشروب چنین مقرراتی آمده است : لَعَنَ الله بایغها و مًشْتَریها و آکِلَ ثَمَنها و ساقیها و شاربها .
    جواب این است که قرآن مال و ثروت را تحقیر نکرده، قرآن با هدف قرار دادن ثروت، با این که انسان فدای ثروت شود محال است به عبارت دیگر اینکه انسان پول را به خاطر خود پول و برای ذخیره کردن بخواهد مخالف است: « الَّذینَ یَکنزْونَ الذَّهَبَ وَالْفِضَّه وَ کایُنفْقِوُنَها فی سَبیل ا… فَبَشِّرْهُمْ بِعَذابِ الیم … توبه /34» آیاتی وجود دارند که نقش پول را در فاسد کردن شخصیت انسانی بیان می‌کنند و به همین دلیل نیز ثروت پرستی مطرود کرده است.
    ـ « اِنَّ الاِنسانَ لَیَطَغْی، اَنْ را'ه اسْتَغْنی » علق 6
    ـ « وَ لاتُطِعْ کُلَّ حَلاّفِ مَهین، مَمَّازِ مَنشّاءِ بَنَمیمْ …… اَنْ کان ذامالٍ و بَنینْ …… قلم/15ـ10
    ـ زُیِّنَ لِلإِنْسانِ حُبَّ الشَّهواتِ مِن النِّساءِ و اَلبْنَینْ و التَضاطیرَ المُقَنْطَره مِنَ الذَّهَبِ و الَفْضَّه وَالْخیَلْ المسُومَّه » ال عمران/14 .
    اما قرآن خود ثروت را در کمال صراحت به عنوان « خیر » نامیده است. کُنتَ عَلَیکُمْ اذِا حَضَرَ اَحَدَکُمُ الْمَوْتُ اِنْ تَرَکَ خَیْراً الوَصَّهُ لِلْوالدینِ و الاَقْربَین » بقره 180
    و دفاع از مال را در حکم جهاد و کشته شدن در این راه و شهید تلقی کرده است الَمْقَتُولْ دُونَ اَهْلِهِ وَ مالِهِ …… و برای مال بر انسان حقوقی تأمل شده است.
    ـ آشنا شدن با فهم کلام الهی از اهمیت والایی برخوردار است و این امر،‌ جز با درک درست کیفیت مطلوب زندگی انسانی از دیدگاه قرآن و سنت میسر نخواهد بود و از آنجا که معمولاً در اقتصاد نیز از چهار موضوع عمده یعنی تولید،‌توزیع، مصرف و رشد بحث می‌شود لذا آیات قرآنی مربوط به علم اقتصاد را نیز بر چنین مبنا طبقه‌بندی نموده همراه با شرح مختصری از آنها.
    الف ـ تولید و مباحث مربوط به آن : در این مبحث به ذکر دو نمونه اکتفا می‌کنیم:
    1 ـ قرآن و گستردگی منابع تولید: آیاتی چند از قرآن کریم گویای آن است که خداوند در زمین ، آنچه را انسان نیاز داشته، برای وی فراهم کرده است . در آیه‌ای می‌فرماید «وَاتیکم من کُلِّ ما سأَلْتُمُوُه : و هر چه از او خواسته‌اید به شما ارزانی داشته است» ابراهیم/34
    و در جای دیگر می‌فرماید: « وَلَقَدْ مکَنَّا فیِ الاْرَضِ وَجَعَلْنا لَکُمْ فیها معایشَ قلیلاً ما تَشکَرون » اعراف زا « در زمین جایگاهتان دادیم و داها معیشتتان را در آن قرار دادیم : و چه اندک سپاس می‌گذارید»
    بنابراین از دیدگاه قرآن کریم، در زمین آنچه مورد نیاز انسان برای ادامه زندگی لازم است، مهیاست اما این امر به معنای آن نیست که کلیه نیازمندیهای انسانی به صورت بالفعل و بدون کار و تلاش در اختیار اوست بلکه بدین معناست که انسان باید به کارگیری روحیه عمران و آبادانی و در سایر خلاقیت، ابتکار و تلاش رزق و روزی خویش را از منابع طبیعت به دست آورد و آنها را برای استفاده تغییرات ضروری دهد . و علت عمده ایجاد رفاه را تغییر دادن امکانات موجود دانسته است ،‌بنابراین اگر در مواردی مشاهده می‌شود که قرآن کریم صرف ایمان و تقوا را مایه نزول برکات الهی و رونق اقتصادی دانسته است مثل آنجا که می‌فرماید :
    «وَلَوْاَنَّ اَهْلَ الْقُری آمنوا و اتَّقوا لَفَتَحْنا علیهم بَرَکاتِ من السَّماءِ و الَرْضَ اعراف 96 »
    مراد آیة شریفه این نیست که فقط ایمان و تقوا،‌یعنی پرهیز از گناه، اسراف و … موجب نزول برکات می‌شود بلکه جنبة اثباتی آن دو نیز که سعی و تلاش برای بهره‌وری مطلوب از منابع طبیعت باشد منظور خواهد بود بنابراین تلاش در راه بکارگیری وسایل برای رسیدن به مواهب طبیعت در امور مادی وسیله خواهد بود همان‌طور که در امور معنوی وسیله قرار دادن اولیاء و انبیا برای تقرب الی الله مورد نظر خواهد بود. پس روشن است که قرآن کریم دیدگاه هایی مانند نظریه مالتوس را که به محدودیت منابع طبیعت و عدم کفاف آن بری انسانها معتقد است رد می‌کند.
    2 ـ زن هم می‌تواند فعالیت اقتصادی داشته باشد:
    1 ـ « واتوالنسآءِ صَدُقاتِهِنَّ نِحْلَه نساء /آیه 4 » 2 ـ « لِلرِّجال نَصیبُ مِمَّا اکْتَبَوا و لِلنسآء نَصیبٌ مِّمِا اکْتَبْنَ نساء/32» 3 ـ لِلرِّجالِ نَصیبُ مِّمِا ترک الْوالِدْانِ وَ الاْقَرْبَونَ و لِلنِّسآءِ نَصیبٌ مِّما ترک الوْلِدانَ وَ الْقَرْبَونُ مّشمِا قَلَّ منِه او کَثُرَ بَضباً مفروضاً نساء/7 » در هر صورت زن هم می‌تواند کسب مشروع و فعالیت اقتصادی ـ ولو در خانه شوهرـ داشته باشد زیرا همه بر فعالیت اقتصادی محتاجند تا بتوانند به زندگی خویش ادامه دهند.
    ب : توزیع
    1 ـ سه اصل مسلم در تجارت : در آیه زیرـ که یکی از آیات مورد بحث و تحقیق در فقه معاملاتی است ـ روابط انسانی را بر اساس مبادلات تجاری بیان می‌کند. خداوند می‌فرماید:
    « یا اَیُّهَا الذَّینِ امنَوا لاتَأکلُوا بَیْنَکُم بالباطلَ إلاّ اَنْ تَکوُنَ تِجارَةً عَنْ تَراضِ مِنکُمْ … نساء 29»
    « ای کسانی که ایمان آورده‌اید اموال یکدیگر را به ناحق نخورید مگر آنکه تجارتی باشد که هر دو طرف به آن رضایت داده باشید»
    این آیه گرامی،‌تجارت را بر اساس رضایت طرفین تشریح فرموده است از این آیه چند اصل استفاده می‌شود .
    اـ اصل عدم تصرف و دخالت در اموال یکدیگر ،‌که مالکیت بر آن متفرع است .
    2ـ اصل جواز تصرف در اموال یکدیگر بر اساس رضایت دو طرف مبادلات و تجارت، از این اصل ناشی می‌شود.
    3 - اصل مالکیت که مسلم دانسته شده و در واقع این اصل زیربنای دو اصل مذکور است . در جای دیگر می‌توان
    از این آیه استفاده نمود که باید تجارت و معاملات با رضایت فروشنده و خریدار باشد. خرید و فروش اجباری و اکراهی و یکطرفه مردود است .
    2 ـ اقتصاد در خانواده : در آیه‌ای از قرآن در مورد اینکه نباید در امور زندگی و در مسائل مصرفی افراط و تفریط نمود آمده : والَذّضینَ اذا اَنفَقَوُا لَمْ یُسْرِفوا و لَمْ یَقْتَروا و کانَ بَیْنَ ذالِکَ قَواماً : آنان که چون هزینه می‌کنند اسراف نمی‌کنند و خست نمی‌ورزند، بلکه میان این دو راه اعتدال را می‌گیرند. فرقان /67 .
    انسانی که وظیفه تأهل را می‌پذیرد و خرج و نفقه خانواده‌ای را به عهده می‌گیرد باید برای این دخل و خرج حساب و کتاب داشته باشد به عبارت دیگر تا آنجا که برای او مقدور است در جهت رفاه نسبی خانواده بکوشد. از نظر قرآن، حد مطلوب حالت اعتدال و میانه‌روی است لذا قرآن می‌فرماید « نه » دست خویش را از روی خست به گردن ببند و نه به سخاوت یکباره بگشای که در هر دو حالت، ملامت زده و حسرت خورده بنشینی. اسراء29.
    ج ـ مصرف :
    1 ـ یتیم ورشکسته اقتصادی است، روا نیست مال او مصرف گردد:
    خوردن مال یتیم و مصرف نمودن دارایی او به هر شکلی حرام است. مگر در مواردی که حالت سوددهی داشته باشد و به اصطلاح اموال او افزایش یابد . « وآتوالیتامی اَمْوالَهُمْ وَ لاتُتَبدَلَّوا الْخَبیثَ … »
    مال یتیمان را به یتیمان بدهید، و حرام را با باطل مبادله مکنید و اموال آنها را همراه با اموال خویش مخورید که این گناه بزرگی است … نساء آیه 9 . فامَّا الیتیم فلا تَقْهَرْ ضحی/9.
    2 ـ مصرف‌های ضد ارزشی :
    « یا اَیُهَاالذَّینَ امَنوا أنِ الْاَحْبارِ وَالرَّهْبانِ لِیَاْکُلوُنَ امَوْالَ الناسَّ بِالباطِل و یَصْدوّنَ عن سبیل ا… » توبه /34 انسان در مقابل آنچه مصرف می‌کند باید تولیدات یا خدمات تحویل دهد و به نحوی به جامعه‌اش خدمت کندو الا از مصادیق « اَکْل الاموال بالباطل » خواهد بود. اگر به عوض آگاهی دادن و سوق دادن مردم به سوی واقع، آن و گمراه و دور از حقیقت کند آن فردی که در این مورد می‌گیرد حرام و مصداق « اکل المال بالباطل » است همانند رشوه،‌ربا و … .
    د ـ رشد
    1 ـ اقتصاد مورد علاقه انسانها:
    در قرآن آمده است : « زُیِّنَ للاِنْسانِ حُبَّ الشَّهواتِ مِنَ النِسآءِ و … آل عمران 14»
    در چشم مردم آرایش یافته است،‌عشق به امیان نفسانی و دوست داشتن زنان و فرزندان و همیانهای زر و سیم و اسبان و چهارپایان و زراعت . همه اینها منابع زندگی این جهان هستند در حالی که بازگشت گاه خوب نزد خداست»
    1ـ در آیه فوق بهره اقتصادی و سیاسی بردن از زن نیز مورد نظر می‌باشد 2ـ در آیاتی از قرآن ابتدا به منافع کشاورزی و رونق آنی اشاره شد . و سپس ذکر شده که بهتر از آن نیز وجود دارد یعنی این منابع اقتصادی در نظر مردم،‌ مورد علاقه است و خداوندبهتر از آنها را به مردم نشان می‌دهد.
    اخلاق مؤمنان با اخلاق قوم یهود در امور اقتصادی فرق دارد.
    «یا بنی اسرائیل اْذکُرُا نعمتی الَّلتی اَنْعَمْتَ علَیکَمْ واَنّی فَضَّلْتکُمَ علی العالمین بقره/47»
    خداوند قوم بنی اسرائیل را بر سایر اقوام موجود آن روز برتری داد آنها دارای بهترین سرزمین از نظر آب و هوای مناسب با چشم سار بودند و منطقه پراستعدادی برای کشاورزی و دامداری داشتند ولی ناسپاسی کردند و از بهره‌برداری خوب از آن مواهب خودداری نمودند و اطاعت از انبیای زمان را کنار گذاشتند اما مؤمن در رفتار اقتصادی خودش اطاعت از انبیاء را بر هر چیزی دیگر مقدم می‌دارد.
    او شکر زبانی و عملی خود را به جا می‌آورد تا در پیشگاه خدای خود سرافکنده نباشد.
    عدالت اجتماعی در قرآن : اهداف اقتصادی در هر مکتب اقتصادی باید مشخص و روشن باشد . در مکتب اسلام نیز اهداف اقتصادی شامل، عدالت اقتصادی و اجتماعی، قدرت اقتصادی حکومت اسلامی،‌رشد اقتصادی و استقلال می‌باشد که نظر قرآن را راجع به هر یک از آنها شرح می‌دهیم:
    عوامل انحراف از عدالت :
    معمولاً دو عامل مهم برای انحراف از مرز علایق وجود دارد که قرآن به هر دو عامل توجه فرموده است . اولین عامل انحراف . حب ذات و علاقه‌ها و روابط است . قرآن در این باره می‌فرماید: « یا ایها الذین آمنوا کونوا قوامین بالقسط شهداء لله و لو علی انفسکم او الوالدین و الاقربین ان یکن غنیا او فقیرا فالله اولی بهما » نساء /135 « ای کسانی که ایمان آورده‌اید کاملا به عدالت قیام کنید و گواهی‌های شما فقط برای خدا باشد گرچه به زیان خود شما یا والدین و بستگان تمام شود و مسئله فقیر بودن یا غنی بودن در گواهی دادن شما اثر نکند زیرا خدا سزاوارتر است به اینکه از آنها حمایت کند. یعنی مسئولیت شما فقط دفاع از حق است بدون هیچگونه ملاحظه فامیلی یا اقتصادی دومین عامل برای اینکه انسان در خط عدالت حرکت نکند مسئله ناراحتی‌هائی است که انسان از فردی و یا گروهی می‌بیند و در این زمینه نیز قرآن می‌فرماید « یا ایها الذین امنوا کونوا قوامین لله شهداء‌ بالقسط و لایجرمنکم شنآن قوم علی الا تعدلوا اعدلوا هو اقرب لِلتَّقوی » مائده /8 ای کسانی که ایمان آورده‌اید برنامه شما قیام خالصانه و شهادت عادلانه باشد، دشمنی قوی سبب انحراف شما از مرز عدالت نشود و خرده حساب‌های سابق را تصفیه نکنید و مکرراً فرمان می‌دهد که به عدالت رفتار کنید که به تقوی نزدیکتر است.
    قرآن عامل دیگری را نیز از عوامل انحراف در عدالت معرفی می‌کند که همان مسئله رشوه است . در این زمینه قرآن می‌فرماید : « و لاتأکلو اموالکم بینکم بالباطل و تدلوا بها الی الحکام لتأکلوا فریقا من اموال الناس بالاثم و انتم تعلمون» بقره /188.
    قدرت اقتصادی حکومت اسلامی :
    دومین هدف اقتصادی اسلام که می‌توان آن را عنصری بیرونی یا فرامرزی دانست، قدرت اقتصادی حکومت اسلامی در برابر سایر حکومت‌هاست که این امر به دو منظور می‌باشد .
    1ـ ترساندن کفار و دشمنان خارجی تا به ذهن آنها نقشه تجاوز نظامی و امکان تحت فشار قرار دادن حکومت اسلامی از نظر اقتصادی و محاصره اقتصادی، خطور نکند. « وَ اَعِدّوا لَهُمْ ماَاسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَةّ وَمِنْ رُباطِ الْخَیْلِ تُرْهِبُونَ بِه عَدُوَّاللهَ و عَدُوکَّمْ » انفال /60 در آیه فوق اطلاق کلمه « قوة » شامل هر نیرویی می‌شود و این شمول با استفاده از روایات اثبات می‌شود که از ذکر روایات خودداری می‌کنم . پس کلمة « قوه » شامل نیروی برتر اقتصادی نیز که مسلماً برای رویارویی با دشمن از حمله ابزار حتمی شمرده می‌شود،‌خواهد شد.از تعلیل ذیل آیة شریفه « تَرْهَبوُنَ بِه بَدُواَّ … وَعَدوُکَّمْ ، استفاده می‌شود که هر وسیله‌ای که موجب ترساندن کفار شود مطلوب است و یکی از مهمترین وسایل ترس،‌قدرت اقتصادی حکومت اسلامی است پس رساندن حکومت اسلامی به قدرت و استقلال اقتصادی از اهداف اقتصادی اسلام می‌باشد.
    2 ـ اشاعه اسلام در خارج از مرزهای حکومت اسلامی با بهره‌گیری از امکانات اقتصادی و کمک به ملل فقیر .
    «و لاترکنوا الی الذین ظلموا فتمسکم النار و مالکم من دون الله من اولیاء ثم لاتنصرون» هود،‌113
    بر اساس این آیه اعتماد به ستمکاران ـ که از دیدگاه قرآن کافران مصداق اتم آن هستند ـ و تمایل به آنها جایز نیست و اگر حکومت اسلامی استقلال اقتصادی نداشته وبه غیر مسلمین وابسته باشد، بر ظالمین اعتماد کرده است . پس یکی از وظایف حکومت اسلامی استقلال اقتصادی است که زمینه قدرت و اقتدار اقتصادی را فراهم می‌کند. این امر را قاعدة فقهی فی سبیل نیز تأکید می‌کند « لن یجعل الله للکافرین علی المؤمنین سبیلاً » نساء 114 که بر اساس قوانین فقهی هر گونه واردات و یا تجارتی که باعث تسلط کفار بر جامعه اسلامی شود ، حرام شمرده می‌شود.
    3 ـ استقلال: برخی حاکمیت سیاسی اسلام را جزو اهداف اقتصادی اسلام معرفی کرده‌اند د رحالی که این امر عنصری سیاسی و یکی از اهداف سیاسی اسلام ذکر کرد به هر حال درباره استقرار حکومت سیاسی اسلام آیات بسیار فراوانی در قرآن دیده می‌شود از جمله آیاتی که لزوم اجرای قوانین قضایی، نظام و … را که توسط دولت اسلامی باید انجام گیرد ،‌تأکید می‌کند وَاَعِدوُالَهُمْ ماَاستْطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ … انفال 60 .
    4 ـ رشد اقتصادی ، قبلاً آیاتی که مربوط به لزوم اقتدار اقتصادی و رشد آن در جامعه اسلامی می‌باشد ذکر شد در بحث توسعه اقتصادی نیز به آنها اشاره خواهد شد.
    آیاتی از قران که در آنها کلمة « اقتصاد» به کاررفته است .

    1 ـ فَلَماّ نَجَّیهُمْ إلی البَرِّ فَمِنْهُم مُقْتصِد
    2 ـ فَمِنْهُمْ ظالِمْ لِنفسَه و مِنْهُم مُقْتصَدِ و مِنْهُم سابِق بالخِیرْات فاطر/32
    3 ـ مِنْهُمْ اُمَّه مُقْتَصِدةً وَ کَثیرً مِنْهُم سآءَ ما یَعْلَموُنَ مائده 66
    در همه آیات فوق اقتصاد به معنای میانه‌روی به کار رفته است .
    واحدهای اندازه‌گیری که در قرآن به کار رفته است :
    1ـ الوَرِق : کهف 19 2 ـ دِرْهَم 3ـ دینار
    4ـ تَقیر: نساء /53 5ـ قِطمیر: فاطر/13 6ـ فردل : انبیاء/47
    7 ـ قیراط : انبیاء /47 8ـ ذرع : حاقه /32 9 ـ صاع: یوسف /72
    10 ـ قنکار : آل عوان/14 ـ نساء /20 11ـ ذره: نساء /45 ـ زلزال / 7
    12 ـ دیه : نساء /92
    منابع
    1ـ آیات مناسب برای ایام مناسب ،‌حسن دولتی، انتشارات احرار تبریز
    2 ـ نظری به نظام اقتصادی اسلام ،‌مطهری ، انتشارات صدرا، چاپ هفتم،‌فرودین 77.
    3ـ اقتصاد در قرآن، محمد حسین ابراهیمی، مرکز انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم چاپ اول بهار 75
    4 ـ مکتب و نظام اقتصادی اسلام،‌مهدی هادوی تهرانی، مؤسسه فرهنگی خانه خرد.
    پایگاه اطلاع رسانی فعالتهای قرآنی دانشجویان ایران

    [برای مشاهده لینک عضو شوید! ]




  2. تشكرها از اين پست


  3. اين پست فقط براي مهمان نمايش داده مي شود!
     

  4. #2


    محل سکونت
    همدان - تهران
    رشته تحصیلی
    حسابداری
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی
    علایق
    مطالعه-اینترنت - طراحی با فتوشاپ-بازیگری و تئاتر
    شغل و حرفه
    حسابدار - خبرنگار
    آدرس وبلاگ
    اينجا کلیک کنید!
    نوشته ها
    8,033
    تشکر ها
    4,826
    تشکر شده 16,379 بار در 5,776 ارسال.
    دوستان کسی سایتی که در مورد کشاورزی
    در قرآن آینده اومده باشه سراغ نداره

    متن عربیش هم نباشه مشکلی نیست معنیش با شماره آیش برام
    مهم هست ممنون میشم کمک کنید

    [برای مشاهده لینک عضو شوید! ]




  5. #3


    محل سکونت
    مشهد
    رشته تحصیلی
    مکانیک - طراحی جامدات
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی
    علایق
    زندگی، سیاست
    آدرس وبلاگ
    اينجا کلیک کنید!
    نوشته ها
    7,243
    تشکر ها
    16,887
    تشکر شده 19,397 بار در 7,587 ارسال.
    اون شكلك www.iran-stu.com توي تيتر براي چيه؟www.iran-stu.com
    مهشید likes this.

  6. تشكر از اين پست


  7. #4


    محل سکونت
    همدان - تهران
    رشته تحصیلی
    حسابداری
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی
    علایق
    مطالعه-اینترنت - طراحی با فتوشاپ-بازیگری و تئاتر
    شغل و حرفه
    حسابدار - خبرنگار
    آدرس وبلاگ
    اينجا کلیک کنید!
    نوشته ها
    8,033
    تشکر ها
    4,826
    تشکر شده 16,379 بار در 5,776 ارسال.
    نقل قول نوشته اصلی توسط مصطفی
    [برای مشاهده لینک عضو شوید! ]
    اون شكلك www.iran-stu.com توي تيتر براي چيه؟www.iran-stu.com
    به دلیل این بود که چرا با ایکه 23 سال از سنم میگذره
    از این موضوع به این واضعی مطلع نبودم
    مصطفی likes this.

    [برای مشاهده لینک عضو شوید! ]




  8. تشكر از اين پست


  9. #5


    محل سکونت
    جمهوری اسلامی ایران
    رشته تحصیلی
    مهندسی مکانیک/هوافضا
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    نوشته ها
    1,668
    تشکر ها
    15,827
    تشکر شده 7,154 بار در 1,628 ارسال.
    نقل قول نوشته اصلی توسط ΜόĦǺММǺĐ
    [برای مشاهده لینک عضو شوید! ]
    دوستان کسی سایتی که در مورد کشاورزی
    در قرآن آینده اومده باشه سراغ نداره

    من متوجه منظورتون نشدم. دقیقا چه چیزی می خواید؟
    برای کسی که هنوز دنیا وسعت دارد ، در خیمه ی مهدی (عج) جایی نیست..."علی صفایی حایری"

    رسم عاشق نیست، با یک دل، دو دلبر داشتن
    یا ز جانان، یا زجان، بایست دل برداشتن
    www.iran-stu.com


    [برای مشاهده لینک عضو شوید! ]

    [برای مشاهده لینک عضو شوید! ]




  10. #6


    محل سکونت
    مشهد
    رشته تحصیلی
    Mechanical Engineering
    علایق
    قرآن
    شغل و حرفه
    دانشجو
    نوشته ها
    614
    تشکر ها
    413
    تشکر شده 1,835 بار در 572 ارسال.
    نقل قول نوشته اصلی توسط ΜόĦǺММǺĐ
    [برای مشاهده لینک عضو شوید! ]
    دوستان کسی سایتی که در مورد کشاورزی
    در قرآن آینده اومده باشه سراغ نداره

    متن عربیش هم نباشه مشکلی نیست معنیش با شماره آیش برام
    مهم هست ممنون میشم کمک کنید
    قرآن کتاب کشاورزی نیست که!
    ΜόĦǺММǺĐ likes this.

  11. تشكر از اين پست


  12. #7


    محل سکونت
    همدان - تهران
    رشته تحصیلی
    حسابداری
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی
    علایق
    مطالعه-اینترنت - طراحی با فتوشاپ-بازیگری و تئاتر
    شغل و حرفه
    حسابدار - خبرنگار
    آدرس وبلاگ
    اينجا کلیک کنید!
    نوشته ها
    8,033
    تشکر ها
    4,826
    تشکر شده 16,379 بار در 5,776 ارسال.
    نقل قول نوشته اصلی توسط Avvah
    [برای مشاهده لینک عضو شوید! ]
    قرآن کتاب کشاورزی نیست که!
    برادر منظور من آیات قرانی در خصوص کشاورزی و کشت بود...
    پیدا کردم خواستید در اختیارتون میزارم
    z.alavi likes this.

    [برای مشاهده لینک عضو شوید! ]




  13. تشكر از اين پست


  14. #8


    محل سکونت
    مشهد
    رشته تحصیلی
    Mechanical Engineering
    علایق
    قرآن
    شغل و حرفه
    دانشجو
    نوشته ها
    614
    تشکر ها
    413
    تشکر شده 1,835 بار در 572 ارسال.
    نقل قول نوشته اصلی توسط ΜόĦǺММǺĐ
    [برای مشاهده لینک عضو شوید! ]
    برادر منظور من آیات قرانی در خصوص کشاورزی و کشت بود...
    پیدا کردم خواستید در اختیارتون میزارم
    اگه لطف کنی ممنون میشم

  15. #9


    محل سکونت
    همدان - تهران
    رشته تحصیلی
    حسابداری
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی
    علایق
    مطالعه-اینترنت - طراحی با فتوشاپ-بازیگری و تئاتر
    شغل و حرفه
    حسابدار - خبرنگار
    آدرس وبلاگ
    اينجا کلیک کنید!
    نوشته ها
    8,033
    تشکر ها
    4,826
    تشکر شده 16,379 بار در 5,776 ارسال.
    بسم الله الرحمن الرحیم

    ( مِنْها خَلَقْناكُمْ وَ فیها نُعیدُكُمْ وَ مِنْها نُخْرِجُكُمْ تارَةً أُخْری)

    ما شما را از آن (زمین) آفریدیم و در آن بازمى‏گردانیم و بار دیگر (در قیامت) شما را از آن بیرون مى‏آوریم.

    (سوره طـــه آیه 55 )



    و از نشانه های خدا این است كه شما را از خاك آفرید و سپس شمابه صورت بشر در زمین پراكنده شدید. سوره روم آیه 20
    *********************
    شما را از خاك آفریدیم و به خاك برمیگردانیم و بار دیگر از خاك خارجتان خواهیم كرد. سوره طه آیه 55
    *********************
    خدا شما را از زمین رویاند و سپس شما را به زمین برمیگرداند و از آنبیرون میآورد.سوره نوح آیه 18
    *********************
    مَثَل عیسی، مَثَل آدم است كه خدا او را از خاك آفرید، آنگاه به او گفت،باش، پس موجود شد. سوره آل عمران آیه 59
    *********************
    آن خدایی كه هر چیز را به نیكوترین وجه خلق كرد و آدمیان را نخست ازخاك بیافرید. سوره سجده آیه 7
    *********************
    و همانا ما آدمی را از گل خالص آفریدیم سوره مومنون آیه 12
    *********************
    ای رسول یاد كن هنگامی را كه خدا به فرشتگان گفت كه من بشری را از گل میآفرینم. پس آنگاه كه او را به خلقت كامل بیاراستم و از روح خود در او بدمیدم، بر او به سجده درافتید. سوره ص آیه 71 و 72
    *********************
    و همانا ما انسان را از گلِ خشكی از گلِ سیاه عمل آمده، آفریدیم سوره حجر آیه 26
    *********************
    اوست كسى كه شما را از گل آفريد آنگاه مدتى را [براى شما عمر] مقرر داشت و ا ج ل حتمى نزد اوست با اين همه [بعضى از] شما [در قدرت او] ترديد مى‏كنيد سوره انعام آیه 2
    *********************
    پروردگارا من [يكى از] فرزندانم را در دره‏اى بى‏كشت نزد خانه محترم تو سكونت دادم پروردگارا تا نماز را به پا دارند پس دلهاى برخى از مردم را به سوى آنان گرايش ده و آنان را از محصولات [مورد نيازشان] روزى ده باشد كه سپاسگزارى كنند
    آیه 37 سوره ابراهیم
    *********************
    و [ياد كن] هنگامى را كه پروردگار تو به فرشتگان گفت من بشرى را از گلى خشك از گلى سياه و بدبو خواهم آفريد.
    سوره حجر آیه 28
    *********************
    آيا ننگريسته‏اند كه ما باران را به سوى زمين باير مى‏رانيم و به وسيله آن كشته‏اى را برمى‏آوريم كه دامهايشان و خودشان از آن مى‏خورند مگر نمى‏بينند آیه 27 سوره سجده
    *********************
    انسان را از گل خشكيده‏اى سفال مانند آفريد.سوره الرحمن آیه 14
    *********************
    رفيقش در حالى كه با او گفت و گو مى‏كرد به او گفت آيا به آن كسى كه تو را از خاك سپس از نطفه آفريد آنگاه تو را [به صورت] مردى درآورد كافر شدى سوره کهف آیه 37
    *********************
    و خدا[ست كه] شما را از خاكى آفريد سپس از نطفه‏اى آنگاه شما را جفت جفت گردانيد و هيچ مادينه‏اى بار نمى‏گيرد و بار نمى‏نهد ....سوره فاطر آیه 11
    *********************
    اى مردم اگر در باره برانگيخته شدن در شكيد پس [بدانيد] كه ما شما را از خاك آفريده‏ايم سپس از نطفه سپس از علقه آنگاه از مضغه داراى خلقت كامل و [احيانا] خلقت ناقص تا [قدرت خود را] بر شما روشن گردانيم ... سوره حج آیه 5
    *********************
    او همان كسى است كه شما را از خاكى آفريد سپس از نطفه‏اى آنگاه از علقه‏اى و بعد شما را [به صورت] كودكى برمى‏آورد تا به كمال قوت خود برسيد سوره غافر آیه 67
    *********************
    ای مردم اگر در برپایی قیامت دچار شك هستید، ما شما را نخست از خاك آفریدیم سوره حج آیه 10
    *********************
    اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد چون به [عزم] نماز برخيزيد صورت و دستهايتان را تا آرنج بشوييد و سر و پاهاى خودتان را تا برآمدگى پيشين [هر دو پا] مسح كنيد و اگر جنب‏ايد خود را پاك كنيد [=غسل نماييد] و اگر بيمار يا در سفر بوديد يا يكى از شما از قضاى حاجت آمد يا با زنان نزديكى كرده‏ايد و آبى نيافتيد پس با خاك پاك تيمم كنيد و از آن به صورت و دستهايتان بكشيد خدا نمى‏خواهد بر شما تنگ بگيرد ليكن مى‏خواهد شما را پاك و نعمتش را بر شما تمام گرداند باشد كه سپاس [او] بداريد سوره مائده آیه 6
    *********************
    و اگر عجب دارى عجب از سخن آنان [=كافران] است كه آيا وقتى خاك شديم به راستى در آفرينش جديدى خواهيم بود اينان همان كسانند كه به پروردگارشان كفر ورزيده‏اند و در گردنهايشان زنجيرهاست و آنان همدم آتشند و در آن ماندگار خواهند بود سوره رعد آیه 13
    *********************
    آنچه در آسمانها و آنچه در زمين و آنچه ميان آن دو و آنچه زير خاك است از آن اوست سوره طه آیه 20
    *********************
    اى مردم اگر در باره برانگيخته شدن در شكيد پس [بدانيد] كه ما شما را از خاك آفريده‏ايم سپس از نطفه سپس از علقه آنگاه از مضغه داراى خلقت كامل و [احيانا] خلقت ناقص تا [قدرت خود را] بر شما روشن گردانيم و آنچه را اراده مى‏كنيم تا مدتى معين در رحمها قرار مى‏دهيم آنگاه شما را [به صورت] كودك برون مى‏آوريم سپس [حيات شما را ادامه مى‏دهيم] تا به حد رشدتان برسيد و برخى از شما [زودرس] مى‏ميرد و برخى از شما به غايت پيرى مى‏رسد به گونه‏اى كه پس از دانستن [بسى چيزها] چيزى نمى‏داند و زمين را خشكيده مى‏بينى و[لى] چون آب بر آن فرود آوريم به جنبش درمى‏آيد و نمو مى‏كند و از هر نوع [رستنيهاى] نيكو مى‏روياند سوره حج آیه 5
    *********************
    آن روز كسانى كه كفر ورزيده‏اند و از پيامبر [خدا] نافرمانى كرده‏اند آرزو مى‏كنند كه اى كاش با خاك يكسان مى‏شدند و از خدا هيچ سخنى را پوشيده نمى‏توانند داشت سوره نساء آیه 42
    *********************
    و از نشانه‏هاى او اين است كه شما را از خاك آفريد پس بناگاه شما [به صورت] بشرى هر سو پراكنده شديد
    سوره روم آیه 20
    *********************
    آيا چون مرديم و خاك و استخوانهاى [خرد] گرديديم آيا راستى برانگيخته مى‏شويم سوره الصافات آیه 16
    *********************
    آيا چون مرديم و خاك شديم [زنده مى‏شويم] اين بازگشتى بعيد است سوره ق آیه 3
    *********************
    رفيقش در حالى كه با او گفت و گو مى‏كرد به او گفت آيا به آن كسى كه تو را از خاك سپس از نطفه آفريد آنگاه تو را [به صورت] مردى درآورد كافر شدى سوره کهف آیه 37
    *********************
    آيا به شما وعده مى‏دهد كه وقتى مرديد و خاك و استخوان شديد [باز] شما [از گور زنده] بيرون آورده مى‏شويد
    سوره مومنون آیه 18
    *********************
    در واقع مثل عيسى نزد خدا همچون مثل [خلقت] آدم است [كه] او را از خاك آفريد سپس بدو گفت باش پس وجود يافت سوره آل عمران آیه 59
    *********************
    آيا به چيزهايى كه خدا آفريده است ننگريسته‏اند كه [چگونه] سايه‏هايشان از راست و [از جوانب] چپ مى‏گردد و براى خدا در حال فروتنى سر بر خاك مى‏سايند سوره نحل آیه 48
    *********************
    و گفتند آيا وقتى استخوان و خاك شديم [باز] به آفرينشى جديد برانگيخته مى‏شويم سوره اسرا آیه 49
    *********************
    از بدى آنچه بدو بشارت داده شده از قبيله [خود] روى مى‏پوشاند آيا او را با خوارى نگاه دارد يا در خاك پنهانش كند وه چه بد داورى مى‏كنند سوره نحل آیه 59
    *********************
    آنان كسانى از پيامبران بودند كه خداوند بر ايشان نعمت ارزانى داشت از فرزندان آدم بودند و از كسانى كه همراه نوح [بر كشتى] سوار كرديم و از فرزندان ابراهيم و اسرائيل و از كسانى كه [آنان را] هدايت نموديم و برگزيديم [و] هر گاه آيات [خداى] رحمان بر ايشان خوانده مى‏شد سجده‏كنان و گريان به خاك مى‏افتادند سوره مریم آیه 58
    *********************
    آيا وقتى مرديم و خاك و [مشتى] استخوان شديم آيا واقعا جزا مى‏يابيم سوره الصافات آیه 59
    *********************
    و كسانى كه كفر ورزيدند گفتند آيا وقتى ما و پدرانمان خاك شديم آيا حتما [زنده از گور] بيرون آورده مى‏شويم
    سوره نمل آیه 67
    *********************
    و مى‏گفتند آيا چون مرديم و خاك واستخوان شديم واقعا [باز] زنده مى‏گرديم سوره واقعا آیه 47
    *********************
    گفتند آيا چون بميريم و خاك و استخوان شويم آيا واقعا باز ما زنده خواهيم شد
    سوره مومنون آیه 82
    *********************
    و چون بر آنان قرآن تلاوت مى‏شود چهره بر خاك نمى‏سايند سوره الانشقاق آیه21
    جزاى آنها اين است چرا كه آيات ما را انكار كردند و گفتند آيا وقتى ما استخوان و خاك شديم [باز] در آفرينشى جديد برانگيخته خواهيم شد سوره الاسرا آیه 98
    *********************
    ما شما را از عذابى نزديك هشدار داديم روزى كه آدمى آنچه را با دست‏خويش پيش فرستاده است بنگرد و كافر گويد كاش من خاك بودم سوره نبا آیه 40
    *********************
    وقتى هر دو تن دردادند [و همديگر را بدرود گفتند] و [پسر] را به پيشانى بر خاك افكند سوره الصافات آیه 103
    *********************
    و خدا[ست كه] شما را از خاكى آفريد سپس از نطفه‏اى آنگاه شما را جفت جفت گردانيد و هيچ مادينه‏اى بار نمى‏گيرد و بار نمى‏نهد مگر به علم او و هيچ سالخورده‏اى عمر دراز نمى‏يابد و از عمرش كاسته نمى‏شود مگر آنكه در كتابى [مندرج] است در حقيقت اين [كار] بر خدا آسان است سوره فاطر آیه 11
    *********************
    اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد در حال مستى به نماز نزديك نشويد تا زمانى كه بدانيد چه مى‏گوييد و [نيز] در حال جنابت [وارد نماز نشويد] مگر اينكه راهگذر باشيد تا غسل كنيد و اگر بيماريد يا در سفريد يا يكى از شما از قضاى حاجت آمد يا با زنان آميزش كرده‏ايد و آب نيافته‏ايد پس بر خاكى پاك تيمم كنيد و صورت و دستهايتان را مسح نماييد كه خدا بخشنده و آمرزنده است سوره نسا آیه 43
    *********************
    و اوست كه بادها را پيشاپيش [باران] رحمتش مژده‏رسان مى‏فرستد تا آن گاه كه ابرهاى گرانبار را بردارند آن را به سوى سرزمينى مرده برانيم و از آن باران فرود آوريم و از هر گونه ميوه‏اى [از خاك] برآوريم بدينسان مردگان را [نيز از قبرها] خارج مى‏سازيم باشد كه شما متذكر شويد سوره اعراف آیه 57
    *********************
    يا بينوايى خاك‏نشين سوره بلد آیه 16
    *********************
    و همان كسى است كه شما را از خاكى آفريد سپس از نطفه‏اى آنگاه از علقه‏اى و بعد شما را [به صورت] كودكى برمى‏آورد تا به كمال قوت خود برسيد و تا سالمند شويد و از ميان شما كسى است كه مرگ پيش‏رس مى‏يابد و تا [بالاخره] به مدتى كه مقرر است برسيد و اميد كه در انديشه فرو رويد سوره غافر آیه67
    *********************
    مگر نديده‏اى كه خدا از آسمان آبى فرود آورد پس آن را به چشمه‏هايى كه در [طبقات زيرين] زمين است راه داد آنگاه به وسيله آن كشتزارى را كه رنگهاى آن گوناگون است بيرون مى‏آورد سپس خشك مى‏گردد آنگاه آن را زرد مى‏بينى سپس خاشاكش مى‏گرداند قطعا در اين [دگرگونيها] براى صاحبان خرد عبرتى است آیه 21 سوره زمر
    *********************
    گفت هفت‏سال پى در پى مى‏كاريد و آنچه را درويديد جز اندكى را كه مى‏خوريد در خوشه‏اش واگذاريد
    آیه 47 سوره یوسف
    *********************
    آيا شما آن را [بى‏يارى ما] زراعت مى‏كنيد يا ماييم كه زراعت مى‏كنيم ایه 64 سوره واقعه
    *********************
    و كشتزارها و خرمابنانى كه شكوفه‏هايشان لطيف است آیه 148 سوره الشعرا
    *********************
    اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد، صدقه‏هاى خود را با منّت و آزار، باطل مكنيد، مانند كسى كه مالش را براى خودنمايى به مردم‏، انفاق مى‏كند و به خدا و روز بازپسين ايمان ندارد. پس مَثَل او همچون مَثَل سنگ خارايى است كه بر روى آن‏، خاكى (نشسته‏) است‏، و رگبارى به آن رسيده و آن (سنگ‏) را سخت و صاف بر جاى نهاده است‏. آنان (=رياكاران‏) نيز از آنچه به دست آورده‏اند، بهره‏اى نمى‏برند؛ و خداوند، گروه كافران را هدايت نمى‏كند سوره بقره آیه 264


    [برای مشاهده لینک عضو شوید! ]




موضوعات مشابه

  1. پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: 30-10-12, 04:13 PM
  2. پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: 25-10-12, 09:17 AM
  3. پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: 07-07-12, 08:53 PM
  4. مصاحبه اختصاصی با مهندس فرناز فلاحی رتبه 17 کنکور سیستمهای اقتصادی اجتماعی
    توسط حسین مهریزی در انجمن کنکور و تحصیلات تکمیلی
    پاسخ ها: 1
    آخرين نوشته: 11-06-12, 12:09 AM
  5. پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: 19-11-11, 05:05 PM

لیست کاربران دعوت شده به این موضوع

کلمات کلیدی این موضوع

علاقه مندی ها (Bookmarks)

علاقه مندی ها (Bookmarks)

www.iran-stu.com مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
Published By : vBstyle.iR