نمایش نتایج: از شماره 1 تا 4 , از مجموع 4
Like Tree7Likes
  • www.iran-stu.com 2 Post By somayeh_63
  • www.iran-stu.com 2 Post By somayeh_63
  • www.iran-stu.com 2 Post By somayeh_63
  • www.iran-stu.com 1 Post By somayeh_63

موضوع: سبک های معماری ایران

  1. #1


    رشته تحصیلی
    معماری
    نوشته ها
    1,231
    تشکر ها
    1,076
    تشکر شده 2,211 بار در 964 ارسال.

    سبک های معماری ایران

    سبک های معماری ایران
    معماری در ایران بیش از ۶۰۰۰ سال تاریخ پیوسته دارد. این معماری نه‌تنها فراتر از مرز جغرافیایی ایران امروزی نمودی بارز دارد بلكه از نظر تنوع، پهنه وسیعی را در بر می‌گیرد.


    عناصر طراحی نیز در معماری ایرانی از قدمتی ۳ هزار ساله برخوردار است. این عناصر از تالار گوردخمه‌ها گرفته تا سقف چهارطاقی‌ها و چهارایوانی‌ها همواره در دوران‌های مختلف حضور داشته و تاثیرگذاری خود را در زندگی امروز نیز حفظ كرده‌اند. در واقع معماری ایرانی دارای استمراری بوده كه هر چند بارها بر اثر كشمكش‌های داخلی و هجوم‌های خارجی دستخوش فترت یا انحراف موقتی شده، با این همه به سبكی دست یافت كه با هیچ سبك دیگری اشتباه نمی‌شود. در ایران معماری آثار تاریخی در عین اینكه دارای مفهوم و هدف دینی و
    آیینی است، مانند سایر نقاط جهان وابسته به عواملی چون اقلیم، مصالح موجود، فرهنگ منطقه، فرهنگ همسایه، دین و آیین و باور و بانی بناست.


    اصول معماری ایرانی
    مهم‌ترین اصول معماری ایرانی را «درون‌گرایی»، «پرهیز از بیهودگی» ، «مردم‌محوری» ، «خود‌بسندگی» و «نیارش» دانسته‌اند.


    درون‌گرایی:
    یكی از باورهای مردم ایران زندگی شخصی و حرمت آن بوده كه این امر به گونه‌ای معماری ایران را درون‌گرا ساخته است. معماران ایرانی با سامان‌دهی اندام‌های ساختمان در گرداگرد یك یا چند میان‌سرا، ساختمان را از جهان بیرون جدا می‌كردند و تنها یك هشتی این دو را به هم پیوند می‌داد.



    پرهیز از بیهودگی:
    در معماری ایران تلاش می‌شده كار بیهوده انجام نشود و از اسراف پرهیز می‌كردند.


    مردم‌محوری:
    مردم‌محوری به معنای رعایت تناسب میان اندام‌های ساختمانی با اندام‌های انسان و توجه به نیازهای او در كار ساختمان‌سازی است. در ایران هم مثل مكان‌های دیگر، معماری هنری وابسته به زندگی است. معمار ایرانی بلندای درگاه را به اندازه بالای مردم می‌گرفته و روزن و روشندان را چنان می‌آراسته كه فروغ خورشید و پرتو ماه را به اندازه دلخواه به درون سرا می‌آورد. پهنای اتاق خواب به اندازه یك بستر است و افراز طاقچه به اندازه‌ای است كه نشسته و ایستاده به آسانی در دسترس باشد و از طرفی تالار كه مخصوص مهمان است به اندازه‌ای پهناور و باشكوه بوده كه شایسته پذیرایی باشد.


    خودبسندگی:
    معماران ایرانی تلاش می‌كردند مصالح مورد نیاز خود را از نزدیك‌ترین نقاط ممكن به‌دست آورند و ساختمان‌ها را چنان می‌ساختند كه نیازمند به مصالح جاهای دیگر نباشد و تنها به خود اكتفا كنند. به این ترتیب كار ساخت‌وساز با شتاب بیشتری انجام می‌شد و ساختمان با طبیعت پیرامون خود سازگارتر بود و هنگام بازسازی و نوسازی نیز همیشه مصالح در دسترس است.


    نیارش:
    نیارش به دانش ایستایی، فن ساختمان و مصالح‌شناسی گفته می‌شود. معماران به نیارش ساختمان بسیار توجه می‌كردند و آن را از زیبایی جدا نمی‌دانستند. آنها به تجربه به اندازه‌هایی برای پوشش‌ها و دهانه‌ها و جرزها دست یافته بودند كه همه بر پایه نیارش به دست آمده بود.


    بناهای تاریخی ایران را بر اساس سبك معماری
    می‌توان به صورت زیر دسته‌بندی كرد:
    پیش از پارسی، پارسی، پارتی، خراسانی، رازی، آذری و اصفهانی. در این تقسیم‌بندی چهار شیوه خراسانی، رازی، آذری و اصفهانی از شیوه‌های دوران اسلامی هستند و به دنبال دگرگونی‌های پس از آمدن اسلام به ایران پدیدار شدند.

    1- سبک خراسانی:

    با طلوع اسلام ساخت بناهای مذهبی به خصوص مساجد آغاز گردید. سبک خراسانی اولین سبک معماری اسلامی بوده، چون اولین بناها در خراسان ایجاد شده، لذا به سبک خراسانی معروف است. این سبک در قرون اولین (1 تا 4 هجری) رایج بوده و تحت تأثیر پلان و نقشه مساجد عربی با ساختمانی ایرانی (پارتی) با فضای ساده (فاقد تزئینات) بنا احداث شده‌اند.

    ویژگي های سبک خراسانی:

    1. پلان مستطیل شکل
    2. فضای شبستانی یا چهل ستونی
    3. ساده و بی پیرایه (فاقد تزئینات)
    4. مصالح اولیه خشت خام و آجر
    5. فاقد پوشش و تزئینات یا گاهاً پوشش کاهگل
    6. استفاده از تک منار منفک با مقطع دایره‌ای در شمال بنا
    7. قوس‌های بیضی، تخم‌مرغی، ناری

    در سبک خراسانی پلان و نقشه مساجد عربی و ساختمان بنا ایرانی است.

    بناهای سبک خراسانی:

    1. مسجد جامع فهرج
    2. مسجد تاریخانه‌ی دامغان
    3. مسجد جامع نیریز
    4. مسجد جامع ابرقو
    5. مسجد جامع ميید
    6. مسجد جامع اردستان
    7. مسجد جامع اصفهان
    8. ارگ بم در کرمان
    9. رباط ماهی یا چاهه در سرخس
    10. پل – سد امیر در شیراز
    11. مسجد جامع اردبیل

    2.سبک (شیوه) رازی

    شیوهٔ رازی، شیوه‌ای در معماری ایرانی است که مربوط به سدهٔ پنجم تا آغاز سدهٔ هفتم(سامانیان، سلجوقیان و خوارزمشاهیان) می‌باشد.


    معماری این دوره را می‌توان مجموعه‌ای از تمام معماری‌های گذشته ایران دانست در این زمان بود که ادبیات ایران نیز زنده گشت و فردوسی شاهنامه را برای ایرانیان به جا گذاشت که یکی از پر افتخار ترین آثار ادبی ایران است. معماری نیز در این دوره با نغز کاری پارسی، شکوه و عظمت پارتی و ریزه کاری خراسانی همراه بود.

    معماری در این دوره مشخصات معماری گذشته را در کار بری‌های جدید به کار برد در این دوره با فراوانی‌های انواع معماری روبرو هستیم که در آنها از معماری‌های قبل از اسلام الگو گرفته شده و ساخته گردیده‌اند. درواقع با تشکیل حکومت سامانین در شرق امپراطوری اعراب، اولین حکومت نیمه مستقل ایرانی تشکیل شدحکومت طولانی و نسبتا طولانی این دولت باعث گردیدتا نهضتی آغاز شود که به درستی از سوی بسیاری از محققین به عنوان تجدید خیات علمی و ادبی ایران دوره اسلامی نامگذاری شده‌است که در حدود چهار قرن که با دولت سامانیان آغاز و حضیض آن با دولت خوارزمشاهیان است

    علت وقوع چنین نهضتی را که حدود چهار قرن قبل از این در در چین آغاز شد و چهار قرن بعد از افول آن در اروپا تحت رنسانس آغاز شد را مورخین و جامعه شناسان چنین متذکر شده اند
    به هم ریختن نظام کاستی و جایگزین شدن جهان بینی اسلامی به جای تقسیم ارثی و اجتماعی کار، موقعیت اجتماعی و روابط ناش از آنها
    آمیخته شدن تمدنها متفاوت، یونانی و مصری از یک سو و هندی و ایرانی از سوی دیگر در معجونی از فرهنگها محلی از بلخ تا اندلس چونماده خام در تفکر و جهان بینی اسلامی به هم جوش می‌خورد. و تمدن و هنر اسلامی را پایه گذاری میکند وتمدن و هنری که بنا به مورد خاص و بخصوصودر ایران سبب تجدید حیاط علمی و ادبی و هنری و رجوع به سنتها و رفتار‌های کهن می‌گردد.

    اختراع کاغذ در چین و رسیدن آن در قرن اول هجری قمری به سمرقند که موجب تکوین و تکثیر نظریه‌های گردید

    امکان برخورد آزاد عقاید مختلف با یکدیگر بخصوصو در قرن دوم هجری قمری و نظریه پردازیهایی که در همه زمینه‌ها، علی رغم ستیزهای عقیدتی وجود می‌داشت.

    که شاید بتوان چنین گفت که در این دوره، در سر هوای بازگرداندن ایران به قدرت ساسانی را داشتندکه سعی بر آن داشتند که در معماری که در این دوران به جا می‌گذاشتند در واقع اشکال و ترکیبات هندسی بنا برای بیان قدرت و بقا به کار گرفته شود و نهایت سعی را در ایجاد ارزشهای شکلی ماندگار و بی نظیر به عمل می‌آوردند].

    در معمار ی این دوره عملا با توجه به موارد بالا با گوناگونی بناها روبرو هستیم در این دوره همانند دوره‌های قبل از اسلام مدرسه به عنوان بنایی جدا وارد معماری شد و بناهای چهار ایوانی نیز از نو زنده شده و تز ئینات نیز به بناها باز گردانده شد می‌توان دستاور‌های معماری این دوره رابه صورت زیر دانس]:

    پدید آمدن ساختمان با کارکردهای متفاوت همچون مدارس، آرمگاهها و...

    استفاده از طرح چها ایوانی در بناها

    استفاده از تاقهای چهار بخش، کاربندی، تاق کلنبو و تاق چهار ترک

    ساخت گنبد به روشهای مختلف همچون گنبد رک و گسسته ناری و ابداع گنبد دوپوسته و گنبد ترکین با تویزه

    استفاده دوباره از مصالح مرغوب در بناها

    به کاربردن آجر پیشبر به دو صورت لعاب دار و بی لعاب

    ابداع شیوه معقلی که گره سازی با آجر و کاشی است

    به کار بردن نگاره‌های آجری با خطوط شکسته و مستقیم

    به کار بردن انواع گچ بری‌ها در بناها
    حاجی and AVINA like this.

  2. تشكر از اين پست


  3. اين پست فقط براي مهمان نمايش داده مي شود!
     

  4. #2


    رشته تحصیلی
    معماری
    نوشته ها
    1,231
    تشکر ها
    1,076
    تشکر شده 2,211 بار در 964 ارسال.
    ویژگی ها سبک رازی:
    1.پلان مسطیل شکل
    2.فضا ایوانی
    3.مصالح اولیه آجر
    4.نوع طاق جناقی
    سبک رازی تحت تاثیر سبک پارتی.پارسی قرار دارد.
    اصلی ترین و متنوع ترین سبک معماری ایرانی سبک رازی است.
    از مهمترین تغیرات سبک حذف فضای شبستانی و ستون های آن و احداث ایوان.گنبد با پلان چهارایوانی می باشد.





    بناهای سبک رازی:

    1. مقبره ی امیر اسماعیل سامانی در بخارا
    2. گنبد سرخ مراغه
    3. مقبره‌ی امیر ارسلان جاذب در مشهد
    4. برج رسگت در سواد کوه مازندران
    5.برج لاجیم در مازندران
    6. برج رادکان در گرگان
    7. برج مهماندوست در دامغان
    8. برج طغرل در شهر ری
    9. برج علاءالدین تکش در ورامین
    10. برج مقبره‌های خرقان در همدان
    11. گنبد قابوس در گرگان
    12. مسجد برسیان در اصفهان
    13. مسجد جامع اردستان
    14. مسجد جامع کبیر قزوین
    15. رباط شرف (کاروانسرای شرف) در سرخس
    16. مسجد جامع گلپایگان
    17. مسجد جامع اصفهان (عتیق اصفهان)
    18. گنبد علویان درهمدان
    19. پل شهرستان در اصفهان
    20. حرم حضرت عبدالعظیم
    حاجی and AVINA like this.

  5. تشكر از اين پست


  6. #3


    رشته تحصیلی
    معماری
    نوشته ها
    1,231
    تشکر ها
    1,076
    تشکر شده 2,211 بار در 964 ارسال.
    3. سبک آذری

    با ورود مغولان (ایلخانی) این شیوه معماری آغاز گردید و تا زمان صفویه ادامه داشته است. چون اولین بناها درتبریز احداث گردید به سبک آذری معروف است. دوره‌ی حکومت غازان خان را آغاز سبک آذری می‌دانند.

    سبک آذری خود به دو شیوه قابل تفکیک می‌باشد:

    الف: شیوه ی اول سبک آذری مربوط به دوره‌ی ایلخانی به مرکزیت تبریز با ویژگی‌های زیر:

    1. ساخت بناهای سترگ و عظیم
    2. توجه به تناسبات عمودی بنا
    3. ساخت ایوان با پلان مستطیل شکل
    4. تنوع در ایوان سازی
    5. استفاده از تزئیناتی چون گچ‌بری، کاشی زرین فام و کاشی نقش برجسته.

    ب: شیوه ی دوم سبک آذری مربوط به دوره‌ی تیموری به مرکزیت سمرقند با ویژگی‌های زیر:

    1. ساخت ساقه (گلوگاه) بین فضای گنبد و گنبد خانه.
    2. ایجاد سطوح ناصاف در تمامی بنا.
    3. استفاده از تزئینات کاشی معرق (موزاییک کاری)

    دوره‌ی تیموری اوج معماری سبک آذری می‌باشد.

    از بناهای سبک آذری:

    1. شنب غازان
    2. ربع رشیدی
    3. رصدخانه‌ی مراغه
    4. ارگ علیشاه در تبریز
    5. مدرسه و تکیه‌ی امیر چخماق
    6. زندان اسکندر یا مدرسه‌ی ضیاییه در یزد
    7. مسجد جامع ورامین
    8. گنبد سلطانیه یا مقبره‌ی اولجایتو
    9. جرم امام رضا (ع)
    10. مقبره‌ی شیخ صفی الدین اردبیلی
    11. مسجد کبود تبریز یا جهانشاه
    12. مدرسه‌ی امامی اصفهانی
    13. مسجد جامع یزد
    14. مسجد گوهرشاد
    15. مجموعه‌ی تاریخی سنگ بست
    16. مقبره ی شاه نعمت‌الله ولی در ماهان کرمان
    17. مدرسه‌ی غیاثیه خردگرد در خواف
    18. مسجد جامع عتیق شیراز
    19. مقعه‌هارونیه در توس
    20. گور امیر تیمور در سمرقند
    21. مزار شیخ احمد جام در تربت جام
    22. مقبره‌ی سلطان بخت آغا در اصفهان
    23. مسجد و مدرسه‌ی طلاکاری در سمرقند
    24. مجموعه‌ی آرامگاه‌های شاه زند در سمرقند
    25. مدرسه‌ی گوهرشاد در هرات
    26. مسجد بی‌بی خاتون در سمرقند
    27. مدرسه‌ی میر عرب در بخارا
    28. کاروانسرای انجیره در جاده یزد – طبس
    29. کاروانسرای چهار آباد درجاده‌ی نطنز – اصفهان
    30. پل قافلانکوه
    31. منارجنبان
    حاجی and AVINA like this.

  7. تشكر از اين پست


  8. #4


    رشته تحصیلی
    معماری
    نوشته ها
    1,231
    تشکر ها
    1,076
    تشکر شده 2,211 بار در 964 ارسال.
    سبک اصفهانی:

    به شیوه‌ی معماری دوره‌ی صفویه، سبک اصفهانی اطلاق می‌شود. چون اولین بنادر شهرهای اصفهان ساخته شده و به سبک اصفهانی معروف است. دوره‌ی حکومت شاه عباس را عصر طلایی سبک اصفهانی می‌دانند.

    ویژگی‌های سبک اصفهانی (تزئینی‌ترین سبک معماری ایرانی)

    1. پلان مستطیل شکل و چند ضلعی ساده
    2. پلان ایوانی
    3. مصالح مرغوب و بادوام
    4. در تزئینات بناها از کاشی خشتی، هفت‌رنگ، مقرنس کاری، یزدی‌بندی، کاربندی یا رسمی‌بندی استفاده شده است.

    بناهای سبک اصفهانی:


    1. کاخ چهلستون در قزوین
    2. کاخ عالی‌قاپو در قزوین
    3. کاخ صفی‌آباد در بهشهر مازندران
    4. مسجد هارون ولایت در اصفهان
    5. مسجد علی در اصفهان
    6. مسجد جامع ساوه
    7. میدان نقش جهان
    8. کاخ چهلستون در اصفهان
    9. کاخ هشت بهشت در اصفهان
    10. مدرسه‌ی چهار باغ اصفهان یا مدرسه‌ی مادرشاه
    11. مسجد حکیم اصفهان
    12. تالار اشرف در اصفهان
    13. مجموعه‌ی گنجعلی خان در کرمان
    14. پل الله وردی خان (سی و سه پل)
    15. پل خواجه در اصفهان
    16. پل رودخانه‌ی کوی
    17. باغ فین کاشان
    18. کاروانسرای شبلی در تبریز – میانه
    19. کاروانسرای خان خوره در شیراز – آباده
    20. کاروانسرای امین‌آباد در شیراز – آباده
    21. کاروانسرای ده‌بید در شیراز
    22. کاروانسرای زین‌الدین در یزد – کرمان
    23. کاروانسرای زیزه در کاشان – نطنز
    24. کاروانسرای اقبال در تاکستان – قزوین (دوایوانی)
    25. کاروانسرای دو کوهک در شیراز – قهلیان (دوایوانی)
    26. کاروانسرای تینوش در قم – کاشان (چهار ایوانی)
    27. کاروانسرای سن سان در قم – کاشان (چهار ایوانی)
    28. کاروانسرای جاکرد در کرمان – مشهد (چهار ایوانی)
    29. کاروانسرای ریوادوبستان در نائین – اصفهان (چهار ایوانی)
    30. کاروانسرای کوهپایه در یزد – نائین (چهار ایوانی)
    31. کاروانسرای دیرگچین در تهران – قم
    32. کاروانسرای مهیار در اصفهان (چهار ایوانی)
    33. کاروانسرای شیخ علی خان در اصفهان
    34. کاروانسرای مادرشاه یا هتل عباسی در اصفهان
    AVINA likes this.

  9. تشكر از اين پست


لیست کاربران دعوت شده به این موضوع

کلمات کلیدی این موضوع

علاقه مندی ها (Bookmarks)

علاقه مندی ها (Bookmarks)

www.iran-stu.com مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
Published By : vBstyle.iR