کاربر عزیز ، به باشگاه دانشجویان ایران خوش آمدید .
ورود به حساب کاربری
ثبت نام
برای استفاده هر چه بهتر از باشگاه از اینجا شروع کنید
کنفرانس عمران

نمایش نتایج: از شماره 1 تا 2 , از مجموع 2

موضوع: تحلیل فضای شهری

  1. Top | #1
    دستاورد ها:
    SocialVeteran250 Experience Points

    تاریخ عضویت
    Apr 2011
    نوشته ها
    366
    تشکر ها
    485
    تشکر شده 847 بار در 400 ارسال.

    تحلیل فضای شهری

    درک فضای شهری
    فضا و زمان
    فضا ومکان


    فضا و زمان

    مفاهیم مجزای فضا و زمان، روز به روز به مفهوم ترکیبی فضا-زمان نزدیک تر می شوند.
    به گفته هرمان مینکوسکی، فضا-زمان یک پیوستگی چهاربعدی ست، که سه بعد فضا را با بعد زمان ترکیب می کند.بنابراین هر شی ای، نه تنها باید طول، عرض وارتفاع داشته باشد که باید تداوم زمانی نیز داشته باشد.

    فضا و مکان

    مکان بخشی از فضاست که به وسیله شخص یا چیزی اشغال شده است و دارای بار معنایی و ارزشی ست.
    بر هم کنش افراد با این محیط بلادرنگ است که ویژگی های آن را متمایزاز مناطق اطراف می گرداند.
    مکان مرکز ارزش محسوس است، همراه با امنیت و پایداری، که در آن نیازهای زیست شناختی برآورده می شود.این نکته در تضاد است با باز بودن و آزادی فضای متفاوت نشده.اگر فضا امکان وقوع حرکت را می دهد، مکان درنگی پدید می آورد.
    به هر حال صرف نظر از این تضاد میان مکان و فضا، میان امنیت و آزادی، معانی این دو مفهوم در هم ترکیب می شوند ، و ایجب می کند تعریف هر کدام را بیاوریم، به این صورت که
    «به یکی چسبیده ایم و منتظر دیگری هستیم».
    در نهایت در درک فضای شهری باید ابعاد فیزیکی، اجتماعی و نمادین آن را هم زمان باهم به حساب آورد.
    مساله آموزش
    فضای شهری یکی ازعناصرساخت فضایی شهراست که همراه با تاریخ یک ملت درادوارمختلف به وجود می آید، شکل می گیرد و دگرگون می شود. این عنصرکه فعالیت های مختلف فرهنگی،اجتماعی،اقتصادی یا سیاسی همواره در آن جریان داشته، همیشه با قلب تاریخ شهر می تپیده و سرگذشت شهر را رقم می زده است.
    بهترین راه ادراک فضای شهری نگاه دقیق به تجربه طراحی فضا در طول تاریخ است.
    محققی که امروز به بررسی فضاهای شهری می پردازد باید از این سیر تکوین آگاه باشد.
    زوکر بر این است که فضا به یاری تجسم و تصوری که ناضر از وسعت و حدود فضا و احساس حرکت در آن پیدا می کند، ادراک می شود. اگر در فضایی از نظربصری کشش وجود داشته باشد،به عبارت دیگر، اگر فضا واجد جذبه بصری باشد، احساس حرکت ناظر در فضا و ادراک بصری وی کاملاً در هم می آمیزند. ناظر در حرکت خود تحت تأثیر و هدایت حد و مرز ترکیب سه بعدی فضا و خطوط ساختاری آن قرار می گیرد.

    اما درباره ی اینکه فضای شهری چیست، زوکر اعتقاد دارد که ساختاری است سازمان یافته و واجد نظم ، به صورت کالبدی برای فعالیت های انسانی و بر قواعد معین و روشنی استوار است که عبارتند از:
    ارتباط میان شکل بدنه ساختمان های محصورکننده، همشکل و یکدست یا متنوع بودن آنها،ابعاد مطلق این بدنه ها نسبت به پهنا و درازای فضایی که در میان گرفته شده،زاویه گذرها یا خیابان هایی که به میدان می رسند و موقعیت بناهای تاریخی ، آبنماها و فواره ها یا عناصر سه بعدی دیگری که می توان بر آنها تأکید
    کرد.


    میدان کامپو در شهر سیه نا (ایتالیا)


    بخش مرکزی شهر بولونیا، ایتالیا





    نورنبرگ

    ساخت فضایی شهر
    اهمیت تاریخ معماری و شهرسازی
    معمولاً در تاریخ هنر هر دوره ای متدرجاً بر پایه ی تلفیقی از عناصر شکلی وعملکردی دوره های گذشته استوارمی شود لذا نادیده گرفتن تاریخ تحلیلی معماری وشهرسازی به طراحی سبک سرانه برای زمان حال می انجامد وچنین حالی برای ساختن آینده حرفی نخواهد داشت.
    بررسیهای تاریخی در مورد شهرهای گذشته نشان می دهد که این شهرها تحت تأثیرعوامل اقلیمی و فرهنگی اجتماعی و اقتصادی شکل فضایی خاصی پیدا کرده اند.
    این شکل فضایی در مواردی آن قدر قوی است،که حتی به کمک یک نقشه دو بعدی یا یک عکس هوایی ساده می- توان ترکیب آن را تشخیص داد.
    عناصر اساسی ساخت فضایی شهر
    دو عنصر اساسی ساخت فضایی شهر عبارت اند از میدان و خیابان.
    این دو عناصر اولیه ی ساخت فضایی شهر محسوب
    می شوند.
    میدان
    میدان یا حیاط عمومی شهر و محله از همان آغاز، از عهد باستان گرفته تا به امروز، نقش جمع کردن خانه ها یا عناصر شهری و محله ای را داشته است.
    در واقع همین جمع شدن و گرد آمدن عناصر حول یک فضاست که میدان را ایجاد می کند.

    گسترده ترین بررسی شکل شناختی میادینی که درطول تاریخ ساخته شده اند توسط کریر انجام شده است.
    شکل های فضایی که کریر طراحی کرده بر اساس ویژگی های هندسی شکل اصلی مطرح شده است.


    میدان بسته از هر طرف

    دو خیابان موازی وارد میدان می شود.احساس بسته بودن فضا ، فقط در مرکز میدان وجود دارد.

    یک خیابان از وسط وارد میدان می شود. احساس بسته بودن فضا ، فقط در کنار میدان وجود دارد.

    چند خیابان وارد میدان می شود. فضای میدان به تدریج حجم هندسی و محیط مرئی خود را از دست می دهد.

    با پیش آمدگی یک سازه محیط مرئی از دست رفته را می توان بازسازی کرد.


    حس بسته بودن فضا حفظ شده است.


    دو خیابان به صورت شعاعی میدان را قطع کرده است،از این نقطه فرم هندسی آن به سختی محسوس است.

    میدان مربوط به سبک رمانتیک،با ساختمان های نا منظم و ارتفاع مساوی.

    میدان خیال انگیز با ساختمان های نامنظم و ارتفاع متغیر{میادین قرون وسطایی}

    طرح هایی از میادین مربع و مستطیل شکل

    گوشه های میدان مربع شکل تغییر داده شده است.





    حتما چاره جز اینه که ناله شبگیر کنیم

  2. تشكرها از اين پست


  3. # ADS

    تاریخ عضویت
    1391
    محل سکونت
    باشگاه دانشجویان ایران
    نوشته ها
     

  4. Top | #2
    دستاورد ها:
    SocialVeteran250 Experience Points

    تاریخ عضویت
    Apr 2011
    نوشته ها
    366
    تشکر ها
    485
    تشکر شده 847 بار در 400 ارسال.
    ادامه دارد
    به علت خستگی بعدا بقیش رو می فرستم
    حتما چاره جز اینه که ناله شبگیر کنیم

  5. تشكرها از اين پست


لیست کاربران دعوت شده به این موضوع

کلمات کلیدی این موضوع

علاقه مندی ها (Bookmarks)

علاقه مندی ها (Bookmarks)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •